Personlig hygiene

Føler du deg trett om høsten og vinteren?

Våkne mer behagelig

Med Philips WakeUp Lights våkner du gradvis av et lys som blir langsomt sterkere

Få energien tilbake

Når du bruker Philips Energy Light, utskilles de samme stoffene i kroppen som når du er ute en solfylt sommerdag.

4 av 5 svensker føler på vintertrøtthet

 

Vi mennesker er avhengige av sollys. Vi er bygget for å være aktive om dagen og sove om natten. Den naturlige døgnrytmen styres for en stor del av lyset, men her i Norden skaper mangelen på sollys om høsten og vinteren rot i kroppens naturlige system. Vi sover dårligere, har vanskeligere for å våkne og føler oss trøttere enn i sommerhalvåret - og alt dette kommer av at kroppens naturlige samspill med dagslyset blir forstyrret. I samarbeid med forskere og spesialister innenfor helsevesenet, har Philips utviklet en serie med lysterapiprodukter som gjenskaper sollysets positive effekt, gir deg energien tilbake eller hjelper deg å våkne på en mer behagelig måte i vinterhalvåret.

Mangel på sollys om vinteren påvirker oss i Norden

  • Hvorfor blir vi trøttere om høsten og vinteren?
    Vi mennesker har en biologisk klokke som gir et signal om at vi skal sove når det blir mørkt og våkne når det blir lyst. Men her i Norden endrer lengden på dagen seg med årstidene, og i vinterhalvåret er det ikke like mye naturlig dagslys. Når lyset endrer seg med årstidene, blir kroppens naturlige rytme forstyrret. Vi får mindre lys, og melatonininnholdet kommer ut av balanse, noe som gjør at vi blir trøttere enn vanlig.

  • Hva kan jeg gjøre for å motvirke vintertrøtthet?
    Prøv å være ute i dagslyset så mye som mulig, selv om det ikke er sol. Når det er stor mangel på dagslys, er Philips Energy Lights et substitutt for naturlig lys. Når du bruker Philips Energy Light, utskilles de samme stoffene i kroppen som når du er ute en solfylt sommerdag, og du får energien tilbake. Prøv også å holde en jevn døgnrytme ved å legge deg til omtrent samme tid hver kveld. Du motvirker også vintertrøttheten ved å mosjonere eller ta raske spaserturer på dagtid.

  • Har du vanskelig for å våkne om morgenen?
    Vi mennesker er bygget for å våkne med lyset. Vi skal være våkne om dagen og sove om natten. Vi har derfor en 24-timers døgnrytme som for en stor del styres av lyset. Om høsten og vinteren gjør mangelen på lys at vi sover dårligere og at døgnrytmen vår blir forstyrret, noe som gjør det vanskeligere for oss å våkne om morgenen.
     
  • Hva skjer i kroppen når lys når øyet?
    Når øynene tar inn lys, blir det sendt et stoppsignal til hjernen om å slutte å produsere melatonin (søvnhormon). Når melatonininnholdet reduseres, kvikner både kroppen og hjernen til og blir klare for aktivitet. Når det blir mørkt igjen, begynner kroppen nok en gang å produsere melatonin, og man føler seg trøttere og mer søvnig.

Hvordan fungerer Philips produkter?

Philips Wake-up Light

  • Hvordan virker Philips WakeUp lights?
    Lyset fra WakeUp Light stiger gradvis i løpet av en 30-minutters periode før du skal våkne. På en skånsom måte forbereder lyset kroppen din på å våkne mens du fortsatt sover. Hvis du stiller alarmen på 07.00, begynner WakeUp Light å lyse med et svakt lys klokken 6.30. Lyset øker gradvis i styrke, som en vanlig soloppgang, og klokken 7.00 lyser lyset på det sterkeste, slik at du blir helt våken. Klokken 7.00 kommer den vekkingslyden du har valgt, for å sikre at du våkner helt.

  • Hjelper WakeUp Light mot morgentrøtthet?
    Ja, det hjelper. Klinisk forskning beviser at det er mer behagelig å våkne med lys enn bare til lyden av en vekkerklokke. Når vi spør brukere av Philips WakeUp Lights bekreftes også dette: 92 % av brukerne anser at WakeUp Light er bedre enn den tidligere vekkingsmetoden deres*.

    *Blauw Research 2008, N = 447

Philips Energy Light

  • Hvordan bruker jeg Philips Energy Light?
    Det holder å bruke Philips Energy Light i 20-30 minutter per dag. Det er helt ufarlig å bruke produktet lenger enn det, men du bør unngå å bruke energilampen de fire siste timene før du skal sove, da den kan forstyrre søvnen. Plasser Energy Light på en armlengdes avstand fra ansiktet. Du trenger ikke å se rett inn i energilampen og kan fortsette med dine vanlige sysler, som å jobbe, lese eller spise . Du kan merke effekten like etter at du har begynt å bruke energilampen, men for enkelte kan det ta én til to uker før de føler seg piggere (ved daglig bruk).

  • Kan jeg gjøre andre ting mens jeg bruker Philips Energy Lights?
    Ja. Du trenger ikke å se rett inn i energilampen. Du kan fortsette med dine vanlige sysler, som å jobbe, lese eller spise samtidig som du bruker Philips Energy Lights.

Dersom du vil vite mer om hvorfor lys er viktig for oss, kan du få mer informasjon om forskning og studier ved å trykke på knappen nedenfor.