0

Handlekurv

Det ligger for øyeblikket ingen varer i handlekurven din.

      Bilbelysning og signalisering: nye løsninger for bedre sikkerhet og stil

       

      Dirk Vanderhaeghen, direktør for markedsstrategi i Lumileds’ OEM-virksomhet (Original Equipment Manufacturer), trekker frem fremtidige muligheter for belysning i elbiler og selvkjørende biler og understreker viktigheten av å oppdatere lover og forskrifter for å understøtte den pågående innovasjonen.

       

      Bilbransjen går gjennom en periode med stor utvikling, drevet av utfordringene ved fremtidens mobilitet. Hvordan ser det ut når det gjelder bilbelysning?

      Vi ser at det dukker opp digitale frontlys med høy oppløsning som integrerer flere funksjoner knyttet til automatisk frontlyskontroll. Nå i dag sender standard lyskontrollsystemer lysfluksen utelukkende til kjørelysområdet, som lyses opp. Ny teknologi for kjørelys tilpasser imidlertid frontlysstrålen basert på hindringer på veien. 

      Kunstig intelligens kan forbedre lyssystemene på selvkjørende biler ved å finjustere deteksjonsparametere og gjøre dem mer følsomme for eksterne farer, for eksempel fotgjengere. 

      Digitale frontlys kombinerer effektivt syn basert på menneskelig resonnement med kunstig intelligens, noe som gjør det mulig å oppnå høydefinisjonsbelysning. Denne typen lys forbedrer ytelsen til for eksempel kameraer, slik at det blir lettere å oppdage hindringer, veimarkeringer, skilt, syklister, fotgjengere og andre biler. 

      Dynamisk displaylignende signalering for fremtidige selvkjørende biler er et eksempel på et reelt utviklingspotensial når det gjelder design og funksjonalitet som øker sikkerheten på veien.


      Hva er hovedmålene dine som direktør for OEM-markedsstrategi?

      Lumileds er et internasjonalt selskap som tilbyr lyskildeløsninger for ulike bruksområder, inkludert bilsektoren (LED-pærer og tradisjonelle halogenpærer). Vi utvikler nye lyskildeløsninger for frontlys og blinklys for fremtidens biler. 

      De store trendene og den raskt skiftende utviklingen innenfor frontlys og blinklys gjør det viktig for oss å tilby nye tekniske løsninger for bedre å kunne dekke bilprodusentenes behov. 

      Derfor har vi undersøkt mulighetene for å koble lyssystemer sammen med andre enheter, for eksempel kameraer. Som direktør for OEM-markedsstrategi er jobben min å evaluere brukstrender og å bruke dem til å lete etter nye teknologier. Jeg samarbeider med partnerne våre for å finne muligheter for innovasjon som gjør at vi kan skape nye bruksområder basert på innovativ optisk og elektronisk teknologi.


      Hva er de største utfordringene dere står overfor?

      På markedet for de mer eksklusive bilene ønsker bilprodusenter å skille seg ut gjennom innovative løsninger. Vi tilbyr dem nye teknologier som gjør det mulig, og som gir økt ytelse og differensiering av utvidede funksjoner. 

      På massemarkedet fokuserer vi på å utvikle kostnadseffektive modulløsninger som muliggjør en effektiv gjennomføring av innovasjonsprosjekter i hele den globale bransjen for bilbelysning. 

      Ved utvikling av ny teknologi er det viktig å følge nøye med på utviklingen av regelverk som styrer fremtidens bilmarked. Vi mener at regelverket bør revideres og oppdateres til riktig tid for å gjøre det mulig å industrialisere og kommersialisere de nye digitale belysningsløsningene som selvkjørende biler vil kreve.


      Hvordan ser dere for dere utviklingen?

      På luksusmarkedet utvikler vi en ny LED-produktserie med høy lysstyrke, slik at optikken kan gjøres enda mindre for å gjøre det mulig med tynnere belysningsprofiler, noe som gir frontlysene et helt annet stiluttrykk. 

      På massemarkedet øker vi den elektriske effektiviteten i belysningsløsninger i biler ved å redusere energiforbruket til batteriene og minimere de totale produksjonskostnadene, drevet av generalistbilprodusentene ved bruk av modulbaserte og mer standardiserte løsninger.


      Om Dirk Vanderhaeghen

      Direktør for OEM-markedsstrategi hos Lumileds (Original Equipment Manufacturer). 

      Ble uteksaminert i 1992 med en mastergrad fra Universitetet i Gent i Belgia. 

      Begynte å jobbe i Philips Lighting i 1995 og arbeidet med ulike områder innenfor spesialbelysning og digital projeksjonslysbelysning. I 2005 startet han i Philips Automotive Lighting i Aachen i Tyskland. I løpet av 2009–2013 arbeidet han i Lumileds i San Jose i California, og i 2013 dro han tilbake til Tyskland, der han for tiden er ansvarlig for markedsstrategien innenfor OEM-virksomheten.


      Om Lumileds

      For selskaper i bilindustrien, innenfor mobiltelefoni, tingenes Internett og belysning som krever innovative løsninger for belysning, er Lumileds en global leder med over 9000 ansatte og medarbeidere i mer enn 65 land. Lumileds inngår partnerskap med kundene for å tøye grensene for lys. 

      Du kan finne ut mer om vår portefølje av belysningsløsninger på lumileds.com.

      Du er kanskje interessert i ...

      Oppdag mer

      Hvor kan produktet kjøpes

      Hvor kan produktet kjøpes

      Kjøp bilprodukter fra Philips på nett eller i en butikk nær deg

      Kundestøtte for bil

      Kundestøtte for bil

      Trenger du en ny lyspære fra Philips til bilen?

      Philips-produkt autentisitet

      Philips-produkt autentisitet

      Philips jobber hele tiden for at kunder som kjøper ekte Philips-produkter, skal være så fornøyde som mulig

      Hvordan skifter man frontlysene?

      Slik skifter du frontlyspærene på Peugeot 308

      Slik skifter du frontlyspærene på Peugeot 308

      Slik skifter du frontlyspærene på Range Rover Evoque

      Slik skifter du frontlyspærene på Range Rover Evoque

      Slik skifter du frontlyspærene på Mini Cooper Countryman

      Slik skifter du frontlyspærene på Mini Cooper Countryman

      Slik skifter du frontlyspærene på Volkswagen Golf VII

      Slik skifter du frontlyspærene på Volkswagen Golf VII

      Nettstedet vises best med den nyeste versjonen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.