«Vi har det samme grunntreningsprogrammet som alle idrettsutøvere – sykling, løping, svømming, kroppsbygging – som vi tilpasser til de fysiske kravene som stilles til oss. Under Dakar er dagene lange og actionfylte. Vi står opp kl. 3 og kjører deretter i to timer for å komme frem til starten på «spesialen». Spesialen varer i 4–5 timer i stekende sol. Det er veldig varmt og veldig hardt fysisk. Det er også tøft mentalt. Dakar varer i 10 dager, og i løpet av denne tiden tilbakelegger vi mellom 500 og 600 kilometer. Det er derfor det også er et av verdens tøffeste løp. Du må gi alt helt til du er i mål, fordi det er ofte de siste dagene som avgjør hvem som blir vinnerne og taperne. Jeg er også god på navigasjon når jeg konkurrerer. Jeg bruker flere uker på å trene opp navigasjonsevnene mine, det er som min egen personlige kamp. I Peru var det noen ganger lett å kjøre seg vill i de store ørkenene, eller bare det å velge feil dal kunne koste deg verdifull tid. Navigering er ganske komplisert. Det er flott når det finnes veier. Men når det ikke er veier, må du følge en rute som vises i kartboken, i ugjestmilde omgivelser der du ikke kan kjøre i en rett linje. Det gjør det veldig vanskelig å finne sjekkpunktene. Og samtidig som du skal navigere, må du også kjøre raskt!» Bare det å krysse målstreken er en seier i seg selv. Det som virkelig teller i dette rallyet, er hvor mye juling sykkel og komponenter tåler uten å bryte sammen. Hvis du skifter en motor, blir det 15 minutters tidsstraff. To skift koster deg en time. Teknologien må derfor også bli stadig mer robust, utholdende og effektiv. Tre mekanikere følger hele teamet: en tekniker for de elektroniske systemene til sykkelen som styrer ting som drivstoffblanding i forskjellige høyder og temperaturer, en motorsjef og en fjæringsspesialist. Hver kjører har sin egen dedikerte mekaniker som håndterer det daglige vedlikeholdet. Vi brukte verkstedslamper mye. For det første fordi vi kan komme frem sent på kvelden etter etappene. For det andre må mekanikerne av og til jobbe hele natten med en sykkel. Philips' profesjonelle verkstedslamper er utrolige. De er svært kraftige, enkle å håndtere, særlig frontlampene som vi ofte bruker, og den hvite fargetemperaturen gjør at vi ser hva vi gjør. Ofte utfører vi det vi kaller en «forbindelse» i noen timer i mørket. Det innebærer at vi kjører fra der vi har slått leir for natten, for å nå frem til starten av etappen. I slike situasjoner er lys avgjørende. Veiene er ofte små med ville dyr og flere hindringer. Både du og sykkelen må komme frem til startlinjen for «spesialen» i god behold. Vi har utstyrt de store tekniske hjelpelastebilene med Philips MasterDuty 24 V frontlyspærer med høy vibrasjonsmotstand og ekstra lang levetid. I Sør-Amerika kan lastebilene tilbakelegge mange kilometer, noen ganger i selve rallyløypene. Å vinne en etappe er fantastisk. Men strategisk er det ikke alltid den beste måten å vinne løpet på. Når du vinner en etappe, starter du den neste på første plass, noe som betyr at du er den som må kjøre opp veien. Det gjør selvfølgelig ting enklere for konkurrentene bak deg, mens du kan miste mye tid i rangeringen. Det vi kaller "fesh-fesh" er også utrolig tøft. Det er et veldig fint støv som sykkelen synker ned i. Du vet ikke hva som er under, for eksempel steiner som kan gjøre at du punkterer eller velter. Etappen jeg vant, nummer 3, det er mitt største øyeblikk så langt i Dakar. Det var min første offisielle etappeseier!" Om Lumileds For selskaper i bilindustrien, innenfor mobiltelefoni, tingenes Internett og belysning som krever innovative løsninger for belysning, er Lumileds en global leder med over 9000 ansatte og medarbeidere i mer enn 65 land. Lumileds inngår partnerskap med kundene for å tøye grensene for lys. Du kan finne ut mer om vår portefølje av belysningsløsninger på lumileds.com.
Xavier de Soultraits, rallyfører sponset med Philips-produkter for bilbelysning, snakket med oss om hva som skal til for å konkurrere i det legendariske Rally Dakar.
Trener hardt til et av verdens tøffeste rallyløp
Glimrende mekaniker og team
Å vinne en etappe
Navigering eller hvordan unngå å kjøre seg vill i ørkenen
Jeg er god på navigering når jeg konkurrerer. Jeg bruker flere uker på å øve på navigasjonsevnene mine, det er som min egen personlige kamp. Jeg driver mye med navigering i ørkenene i Marokko eller Sør-Amerika. Målet er å få en følelse for så å si alle steder, og hvis det neste Dakar finner sted et sted jeg allerede har øvd på å kjøre, så er jo det desto bedre! Å vite hvordan du skal navigere, er en del av hele løpsstrategien i Dakar.
I Peru var det noen ganger lett å kjøre seg vill i de store ørkenene, eller bare det å velge feil dal kunne koste deg verdifull tid. Navigering er ganske komplisert. Det er flott når det finnes veier. Men når det ikke er veier, må du følge en rute som vises i veiboken, i ugjestmilde omgivelser der du ikke kan kjøre i en rett linje. Det gjør det veldig vanskelig å finne sjekkpunktene. Og samtidig som du skal navigere, må du også kjøre raskt!
Hver kveld må du jobbe med veiboken, det tar meg mellom 4 og 5 timer. Så snart du mottar veikartet, blir det konvertert til en GPS-overskrift. Derfra må du jobbe iherdig for å forberede deg til neste etappe. Hvis du for eksempel vet jordtypen og -konsistensen, kan du velge dekk. Jo mer informasjon du har, jo bedre gjør du det på ruten. Jeg gjør ofte rekognosering på bakken.
Forsyninger på veien
Når det gjelder forsyninger, har vi 3 liter vann og 3 liter flytende måltider på oss. I tillegg har vi 3 liter vann på sykkelen til bruk i nødssituasjoner. Flytende måltider består av pulver som vi blander med vann, det samme som seilere har med seg på sine seilbåter. Jeg har også med meg energibarer i lommene. For hver 200. kilometer er det et drivstoff-fyllingspunkt. Vi bruker opptil 12 til 13 liter drivstoff per 100 kilometer på mykt underlag (vi har ca. 30 liter drivstoff på sykkelen, og vi må kunne kjøre 200 km). Personlig drikker jeg 6 til 7 liter vann om dagen.
En ekte lidenskap
Mine foreldre og besteforeldre kjørte motorsykkel. Min far deltok i noen regionale løp. Så vi hadde en sykkel hjemme. Litt etter litt begynte også mine to brødre og jeg med det. Det er slik det ble til en lidenskap. Min eneste tanke var å kjøre motorsykkel og kjøre løp. Jeg gjorde noen strøjobber i ferier og helger for å betale for sykkel, utstyr og for løpene. Jeg endte opp med å delta i det franske mesterskapet, deretter EM og deretter Enduro. Til slutt Rally Dakar. Etter mitt andre løp oppdaget Yamaha meg, og jeg ble med på det offisielle laget.
Jeg har drømt om Dakar siden jeg var ung, fra jeg så det på TV. Jeg forestilte meg aldri at jeg skulle kjøre det en dag. Men her er jeg, sammen med de beste førerne i verden, og jeg vant til og med en etappe!
Forstå og håndtere fare
I Dakar kjører vi utrolig fort. Vi vet alle at Dakar ikke er for hvem som helst, og at ulykker kan skje svært raskt. I fjor etter et fall fikk jeg seks brudd i albuen. I øyeblikkets hete skjønte jeg ikke at jeg hadde brukket noe. Men etter 15 kilometer måtte jeg bare innse fakta og avslutte løpet.
Det handler om å vinne, men ikke for enhver pris. Du er langt fra avansert legehjelp, og hvis det skjer en ulykke, er du midt i ingenmannsland. De må komme og hente deg først, og så får du legehjelp. Det kan ta litt tid. Med andre ord må du kjøre fort for å vinne løpet, men du må samtidig vite hvordan du kan beskytte deg selv og unngå alvorlige ulykker.
Uten et fast punkt å fokusere på i sanddynene kan noen førere, også jeg, bli rammet av sanddynesykdom. Det er utrolig vanskelig. Du må kjenne deg selv svært godt og lære hvordan du skal håndtere det. Vestibulær rehabilitering hjelper meg med å unngå svimmelhet i sanddynene.
Hvis du vil lese mer: www.philips.com/xavier
Som et ledende selskap innenfor belysningsløsninger for bilbransjen er Lumileds lisensiert til å bruke Philips-varemerket i produktporteføljen for billys og tilbehør. I mer enn 100 år har belysningsløsningene fra Philips vært ledende innenfor billysteknologi. Uovertruffen designinnovasjon og strenge produksjonsstandarder sikrer at når du kjøper Philips, kjøper du kvalitet.
Veiledning for å finne den riktige lyspæren
Kjøp bilprodukter fra Philips på nett eller i en butikk nær deg
Trenger du en ny lyspære fra Philips til bilen?
Philips jobber hele tiden for at kunder som kjøper ekte Philips-produkter, skal være så fornøyde som mulig
Slik skifter du frontlyspærene på Peugeot 308
Slik skifter du frontlyspærene på Range Rover Evoque
Slik skifter du frontlyspærene på Mini Cooper Countryman
Slik skifter du frontlyspærene på Volkswagen Golf VII