D5S: inngangsbilletten til førstedivisjon innen bilbelysning


De første kjøretøyene med 25-watts xenonbelysning har vært på veien siden 2013. Her kan du finne ut mer om de nye xenonlyspærene, hva de kan gjøre, og hvor de brukes.

 

I kjøretøyer i mellomsegmentet og oppover erstatter de nye xenonlysene ofte halogenlyspærene som tidligere ble brukt som standard. Det gir betydelig bedre belysning. For mindre biler og kjøretøyer i kompaktklassen, der de standard xenonlysene på 35 watt til nå ikke er blitt tilbudt i det hele tatt, eller der det har vært svært liten etterspørsel, er 25-wattsversjonen en attraktivt priset tilleggsfunksjon.

 

System for automatisk styring av rekkevidden til frontlyktene og vasking av frontlyktene?

 

Det er en utbredt oppfatning at det er nødvendig med et system for automatisk styring av rekkevidden til frontlyktene og vasking av frontlyktene for biler med xenonlys, men det er bare delvis korrekt. Det internasjonale regelverket beskrevet av ECE R48 henviser faktisk ikke til typen lyspærer, men i stedet til lysstrålen som sendes ut av lyskilden til nærlyset. Hvis lysstrålen er på mer enn 2 000 lumen, må bilen være utstyrt både med et system for styring av rekkevidden til frontlyktene og et system for vasking av frontlyktene.

 

Dette var tidligere en forholdsvis enkel sak. Halogenlyspærer var alltid under denne grensen, og xenon, med ca. 3 200 lumen, var alltid over. Det var dette som først skapte henvisningen til xenonteknologi slik den fremdeles fremstår i StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung – German Road Traffic Licensing Regulations). Spesialegenskapen til 25-wattsløsningen er at lysstrålen alltid er på «bare» 2 000 lumen.

 

Det betyr at det automatiske systemet for styring av rekkevidden til frontlyktene og vasking av frontlyktene kan utelates, selv om det fremdeles kan inkluderes. Mange bilprodusenter velger imidlertid å beholde den automatiske styringen av rekkevidden til frontlyktene og bare utelate vaskesystemet. Dette maksimaliserer fordelen for produsentene, siden man bare trenger en liten vanntank og dermed sparer plass og vekt.

 

Philips D5S med fullt integrert elektronikk

Figur 1: Xenon D5S
Figur 1: Xenon D5S

25-wattsløsningen fra Philips kalles D5S og integrerer ikke bare starteren – slik tilfellet er med D1 og D3 – men også den komplette ballastenheten i sokkelen. Det er ikke lenger nødvendig med ekstra elektronikk. D5S har en optimalisert lysbue og installeres i en spesialutformet projeksjonsmodul.

 

Målet er å fokusere så mye som mulig av de tilgjengelige 2 000 lumen på veien og dermed matche opplysningen av veien som oppnås med den klassiske 35-watts xenonlyspæren, så tett som mulig.

 

D5S sammenlignet med D3S

 

I henhold til tallene er D5S med sine 2 000 lumen nærmere en H7 (1 500 lumen) enn en standard xenonlyspære. De følgende sammenligningsbildene fra Philips' laboratorium for anvendt teknologi viser at dette inntrykket er villedende.

 

D5S-lyspæren har en optimalisert, mer kompakt lysbue med høyere luminans. Dette er målet på lysstyrken til den lysende «overflaten». I kombinasjon med den spesielt tilpassede linsen blir det tilgjengelige lyset mer effektivt og projiseres mer effektivt på veien. Lyspæren har også høyere fargetemperatur, 4 800 kelvin, enn en standard lyspære, 4 100 kelvin.

Figur 2: D5S i Citroën C4 Picasso 2013
Figur 2: D5S i Citroën C4 Picasso 2013
Figur 3: H7 i Audi Q5 2010
Figur 3: H7 i Audi Q5 2010
Figur 4: D3S i Audi A4 2010
Figur 4: D3S i Audi A4 2010
D5S installeres i grunnmodellene av nye Audi A4, A6, Q3, Q7 og TT, Maserati Ghibli og Alfa Romeo 4C. Den er tilgjengelig som tilleggsfunksjon i Vauxhall Corsa, Citroën C4 Picasso, Skoda Rapid, Alfa Romeo Gulia, Fiat 500X og Jeep Renegade.

Oppdag mer:

Bytt parvis

Bytt parvis

Hva er det som gjør en halogenlyspære god

Hva er det som gjør en halogenlyspære god