Kjøretøybelysning: Sørg for at den er justert riktig!


I artikkelen Le secret d’un éclairage automobile 2,3 fois plus lumineux (hemmeligheten ved belysning med 2,3 ganger høyere lysstyrke) forklarer vi hvordan kraftig belysning kan redusere risikoen for ulykker. Nesten halvparten av alle dødsulykker skjer faktisk om natten. Årsakene: manglende belysning, tretthet og blending. Å ha riktig justerte lys er like avgjørende som å ha kraftige lys.

 

To av fem bilførere har allerede opplevd en farlig situasjon som involverte et kjøretøy med dårlig justerte eller ødelagte lys. En forskyvning av lyset med bare 1 % oppover multipliserer risikoen for blending med 20. En forskyvning av lyset med 1 % nedover innebærer et gjennomsnittlig tap av sikt på 30 meter for bilføreren. For å sikre god sikt for bilføreren og unngå blending anbefales det derfor å kontrollere bestemte utstyrsenheter jevnlig:

 

  • Kontroller justeringen av lysene minst én gang per år
  • Bytt lyspærer parvis for å opprettholde ensartet belysning
  • Kontroller tilstanden til vindusviskerbladene. Slitte blader kan etterlate merker, noe som kan redusere sikten
  • Rengjør frontruten. En skitten frontrute kan redusere sikten med opptil 30 %
  • Kontroller nivået av vindusspylervæske for frontruten
  • Rengjør også vinduene, speilene, frontlyktene og alle andre lys

 

Den nest vanligste årsaken til oppfølgingsbesøk

 

Et stort flertall av bilførere hevder at de kontrollerer lysene minst én gang per år. Mer enn halvparten av dem – hovedsakelig pensjonister – søker hjelp fra en mekaniker, og én av fem bilførere får kontrollert lysene under EU-kontrollen. Belysning er den nest vanligste årsaken* til tekniske oppfølgingsbesøk for biler. Ifølge Organisme Technique Central (UTAC-OTC) (sentral teknisk organisasjon) skyldes nesten 9 % av oppfølgingsbesøk belysnings-/signaleringsfeil: 3,3 % er lys som er stilt for høyt, eller nærlys som ikke oppfyller bestemmelsene, 2,7 % er feil på bremselys, 2,5 % er feil på posisjonslamper, og 1,7 % er unormalt lavt justert nærlys. Det kan være bryet verdt for mekanikere å lære opp kundene sine før sikkerhets- og utslippstestene. Association Prévention Routière (sammenslutning for forebygging av trafikkulykker) tilbyr slik opplæring hvert år under sine Lumière et Vision-uker (lys og syn). Den nasjonale kampanjen inviterer spesielt bilister til å utføre en vurdering av synlighetsfaktorer for kjøretøyet sitt.

Oppdag mer:

Bytt parvis

Bytt parvis

Hva er det som gjør en halogenlyspære god

Hva er det som gjør en halogenlyspære god