Halogenlys

Bytt parvis


På slutten av levetiden leverer en halogenlyspære bare ca. 70 % av sin opprinnelige lyseffekt. Siden lys er en betydelig sikkerhetsfaktor, og siden bilførere ofte ikke engang er klar over denne gradvise aldringsprosessen, vil det være fornuftig å bytte lyspærene til nærlyset regelmessig som en sikkerhetsforanstaltning.

 

Optimal belysning og å kjøre halvblind

 

I praksis er dette selvfølgelig ganske urealistisk. Aldringsprosessen skjer med ulike hastigheter, avhengig av kjøretøyets spenning. I tillegg ønsker ingen å føre logg over hvor langt de har kjørt, og ingen ønsker å bytte deler som kanskje fungerer perfekt.

 

At én lyspære går, bør imidlertid være en klar indikasjon på å bytte den andre lyspæren også. Lyspærer av høy kvalitet har svært like levetider, og du kan anta at glødetråden i den andre lyspæren også er kraftig forringet. Å bytte lyspærer parvis gjenoppretter belysningen til optimal tilstand og forhindrer også at du kjører halvblind igjen bare noen uker senere.

 

Få bare smuss på hendene én gang

 

Dette argumentet er antagelig ikke så veldig viktig for fagfolk eller entusiaster, som bruker nesten hver helg til å pusle med bilene sine uansett. Men for mange andre innebærer det å bytte begge lyspærene samtidig at de sparer mye tid og energi og slipper å måtte håndtere den andre siden etter bare en kort stund. Og hvis du ikke kan bytte lyspærene selv, er det bare nødvendig med én tur på verksted.

 

Loven krever at det skal være mulig for bilførere å bytte lyspærer selv

 

Det er en stund siden det å bytte lyspærer i en bil kunne kalles «barnemat»: opp med panseret, god oversikt over frontlyktene og masse plass, selv for store hender, til å holde skrutrekkeren. Etter hvert som teknologien har utviklet seg, har plassen i motorrommet blitt fylt opp, noe som har gjort det stadig vanskeligere å bytte lyspærene. Denne utviklingen nådde toppen rundt år 2000, da bytte av lyspærer i biler som Golf IV og Astra G var nesten umulig uten en tur på verksted.

 

Deretter grep EU inn og innførte lovgivning som krevde at fra august 2006 skulle alle nyutviklede kjøretøyer gjøre det mulig for bilførere å bytte lyspærer selv ved hjelp av instruksjonsboken og kjøretøyets medfølgende verktøysett. Xenon er fremdeles unntaket, siden kjøretøyprodusenter generelt anbefaler at slike lyspærer byttes på verksted.

 

Situasjonen har bedret seg litt siden den gang, og hvis det er for lite plass, kan man nå på mange kjøretøyer rett og slett løsne frontlykten og trekke den ut forover. Det anbefales ofte at man tar en titt på dem i tørt vær og med godt lys, før man faktisk må gjøre det under mindre gunstige forhold.

 

Og så et siste tips: Bytte av lyspærene gjenoppretter optimal kjøretøybelysning, men en rask vask av frontlyktene i mellomtiden kan ofte gjøre underverker.

Oppdag mer:

Forbedre lysene dine på en enkel måte

Forbedre lysene dine på en enkel måte

Hva er det som gjør en halogenlyspære god

Hva er det som gjør en halogenlyspære god