Belysning er fremdeles den nest vanligste årsaken til oppfølgingsbesøk


I 2014 økte antallet sikkerhets- og utslippstester, mens årsakene til oppfølgingsbesøk gikk noe ned. Belysning er den nest vanligste årsaken* til tekniske oppfølgingsbesøk for biler, rett etter fjæringsproblemer. Ifølge Organisme Technique Central (UTAC-OTC) (sentral teknisk organisasjon) skyldes nesten 9 % av oppfølgingsbesøk belysnings-/signaleringsfeil. Mer enn en tredjedel av tilfellene involverer lys som er stilt for høyt eller nærlys med ikke samsvarende lysstråle. En fjerdedel involverer feil på bremselys. En annen fjerdedel involverer posisjonslamper, og unormalt lavt justerte eller feilfungerende nærlys samt manglende nummerskiltbelysning står for 20 % av oppfølgingsbesøk som involverer belysning.

 

Lære opp kunder

 

Det kan derfor være bryet verdt for mekanikere å lære opp kundene sine før EU-kontrollen. Association Prévention Routière (sammenslutning for forebygging av trafikkulykker) tilbyr slik opplæring hvert år under sine Lumière et Vision-uker (lys og syn). Den nasjonale kampanjen inviterer spesielt bilister til å utføre en vurdering av synlighetsfaktorer for kjøretøyet sitt. Det er et interessant faktum at det store flertallet av bilførerne hevder at de kontrollerer lysene sine minst én gang per år. Mer enn halvparten av dem søker hjelp fra en mekaniker, og én av fem bilførere får lysene sine kontrollert under EU-kontrollen.

 

* Omfatter ikke gassdrevne biler

  • Grafer
Bildetekst: Andeler av belysning som ikke oppfyller bestemmelsene
Bildetekst: Andeler av belysning som ikke oppfyller bestemmelsene

Bildetekst: Andeler av manglende overholdelse av bestemmelser
Bildetekst: Andeler av manglende overholdelse av bestemmelser

Oppdag mer:

Bytt parvis

Bytt parvis

Hva er det som gjør en halogenlyspære god

Hva er det som gjør en halogenlyspære god