Gode lyspærer, dårlige lyspærer

Hva er det som gjør en halogenlyspære god?


Selv om du kanskje ikke ville tro det ved første øyekast, er lyspærer til frontlykter høypresisjonsprodukter. Mens en vanlig husholdningslyspære sprer lyset sitt over en radius på bare noen meter, må en lyspære til en frontlykt i kombinasjon med reflektoren overføre lyset nøyaktig til veien i en avstand på mye mer enn 50 meter.

 

Du er i ferd med å finne ut hvorfor kvalitet under produksjon spiller en så viktig rolle, og hvorfor lyspærer av lav kvalitet har en betydelig innvirkning på trafikksikkerhet – selv om de har E-merkegodkjenning.

 

Krav fra ECE R37

 

Halogenlyspærer til frontlykter produseres og godkjennes i samsvar med de lovpålagte kravene (ECE R37). Spesifikasjonene omfatter tillatt lysfluks i lumen, strømforbruket og selvfølgelig alle mål, fra selve glasslyspæren til sokkelen. Disse spesifikasjonene har for eksempel som mål å sikre at alle godkjente H7-lyspærer passer i alle frontlykter som er tiltenkt brukt med H7-lyspærer, og at kombinasjonen gir riktig lysstråle.

Figur 1: God lyspæregeometri, med glødetråden i det nøyaktige brennpunktet til frontlykten
Figur 1: God lyspæregeometri, med glødetråden i det nøyaktige brennpunktet til frontlykten

I tillegg til fluksen er geometrien til lyspæren spesielt viktig. I moderne frontlykter med fri form blir lyset fra glødetråden fokusert på veien ved hjelp av ulike justerte, reflekterende elementer. Dette systemet kan bare fungere riktig hvis glødetråden er i nøyaktig riktig posisjon. Den tillatte toleransen for posisjonen til glødetråden i en H7-lyspære er bare 0,2 mm – alltid i forhold til justeringsringen som holder lyspæren på plass i frontlykten.

 

Grafikken er et forenklet diagram over strålebanen til en frontlykt med parabolreflektor. Strålen er bare parallell hvis glødetråden er plassert nøyaktig i brennpunktet.

 

Å skille mellom gode og dårlige lyspærer

 

Det er en selvfølge at lyspærene som produseres av merkevareprodusenter som Philips, som også leverer originalutstyr, oppfyller de strenge kravene til ECE R37 – og at deres interne spesifikasjoner ofte er enda strengere. Det krever produksjonsprosesser med høy presisjon og ekstremt strenge inspeksjoner for kvalitetskontroll.

 

Sammenlignende tester utført av bilmagasiner viser gjentatte ganger at mange lyspærer produsert med billige produksjonsteknikker ikke oppfyller disse høye standardene – og feil i geometrien er det største problemet. Resultatene er en upresis lysstråle og et område som er altfor kort eller blender (vist på de to bildene med parabolreflektor). Hvis glødetråden er for langt fra reflektoren, blir lysstrålen for kort. Hvis den er for nær, forårsaker den blending.

Figur 2: Dårlig lyspæregeometri – glødetråden utenfor brennpunktet, lysstrålen for kort
Figur 2: Dårlig lyspæregeometri – glødetråden utenfor brennpunktet, lysstrålen for kort
Figur 3: Dårlig lyspæregeometri – glødetråden utenfor brennpunktet, blending
Figur 3: Dårlig lyspæregeometri – glødetråden utenfor brennpunktet, blending

Denne typen lyspærer har også ofte et spesielt sterkt eller skinnende belegg, og emballasjen lover ofte spesielt høy fargetemperatur. Det faktum at lyset kan være ineffektivt, eller det verst tenkelige scenarioet, at lyspæren kan skape farlig blending, er dessverre av liten interesse i slike tilfeller.

 

Lysstrålen i fugleperspektiv

 

Forskjeller i nærlyset er faktisk synlige fra et fugleperspektiv. Det viser den asymmetriske lysfordelingen på veien fra frontlykten i farger. Dette er en veldig god metode for å sammenligne området til lysstrålen med ulike lyspærer.

Figur 4: Opplysning av veien med en god, standard H7-lyspære
Figur 4: Opplysning av veien med en god, standard H7-lyspære
Figur 5: Opplysning av veien med en svært dårlig, standard H7-lyspære
Figur 5: Opplysning av veien med en svært dårlig, standard H7-lyspære

Grafikken bruker eksemplet med en god, standard H7-lyspære sammenlignet med en spesielt dårlig. Den dårlige lyspæren «deformerer» lysstrålen til et punkt der den karakteristiske, asymmetriske lysfordelingen ikke lenger er gjenkjennelig. Dessuten kan ikke dette korrigeres med justering av frontlykten. I dette tilfellet er forskjellen i området langs veikanten mer enn 50 meter. I et alvorlig tilfelle ville det innebære at det ikke var nok tid til å reagere riktig. Sammenlignet med det sterkere lyset fra en X-tremeVision-lyspære er forskjellen enda større.

 

Hvordan kan dårlige lyspærer være E-merket?

 

Det er fremdeles et problem at enkelte lyspærer kan være E-merket og samtidig gjøre det svært dårlig i sammenligningstesten.

 

Før en lyspære kan godkjennes, må produsenten få testet fem eksemplarer i et testlaboratorium og deretter søke hos det relevante godkjenningsorganet i et ECE-medlemsland. Dessverre er det deretter produsentens ansvar å sikre at den fortløpende produksjonen leverer produkter som samsvarer med det som ble godkjent opprinnelig. Dette kalles produksjonssamsvar («conformity of production»), og mange lavprisleverandører unnlater å etterleve dette i den påfølgende produksjonen.

 

For å oppsummere: For sikkerhetsrelaterte deler som lyspærer til biler kan vi bare anbefale at du velger produkter fra merkevareprodusenter som også leverer originalutstyr. Da utviser du varsomhet.

Oppdag mer:

Bytt parvis

Bytt parvis

Forbedre lysene dine på en enkel måte

Forbedre lysene dine på en enkel måte