1
0

Handlekurv

Det ligger for øyeblikket ingen varer i handlekurven din.

    Lesetid: 5 Min

    Tilbered perfekte grønnsaker: Hvordan tilberede asparges, blomkål og brokkoli


    Overkokt brokkoli, stinkende blomkål og slapp asparges... Er du vant til dette er det ikke rart du tror du ikke liker grønnsaker! Men hva med sprø, friske grønnsaker som fortsatt er fulle av smak og næringsstoffer? Med de riktige forberedelsene, tilberedningsmetodene og enkle krydderier kan du tilberede ulike typer grønnsaker perfekt. Fra grønnsaker som er klare på kort tid til tips for å bevare mest mulig næringsstoffer – vi har all informasjonen du trenger for å tilberede asparges, blomkål og brokkoli perfekt.

    Hvordan tilberede asparges?

     

    Vil du tilberede grønn asparges eller hvit asparges? Forberedelsene og koketiden er forskjellig mellom de to.

     

    Forberedelse:

     

    • Med grønne asparges trenger du bare å kutte av bunnen av stilken
    • Med hvit asparges skjærer du også av bunnen (2-3 cm) av stilkene
    • Hvite asparges bør også skrelles med en grønnsaksskreller – arbeid fra topp til bunn for ikke å skade toppene.

     

    Tilberedingstips:

     

    Den perfekte grønne aspargesen er gjennomstekt men fortsatt sprø, mens hvit asparges skal være fantastisk mør uten å falle fra hverandre.

     

    • Du kan koke hvit asparges i en panne med noen centimeter fond. Avhengig av tykkelsen er de ferdige etter ca. 5-12 minutter. Tilsett skrellet og den treaktige delen av stilkene – disse gir en fantastisk smak til kokevannet, som du kan bruke til å lage en smakfull aspargessuppe av dagen etter. Slik drar du også nytte av næringsstoffene som er oppløst i kokevannet.
    • Grønn asparges er deilig i en wok. Skjær dem i biter på ca. 3 cm og stek bitene på høy varme i litt olje med hvitløk og ingefær. Tilsett en god skvett vann og hvis vannet har fordampet etter noen minutter er nok aspargesen din også kokt.
    • Du kan tilberede både hvite og grønne asparges i dampkokeren. Du kan dampe grønn asparges i ca. 5-7 minutter og hvit asparges i 10-15 minutter.

    Hvordan koke brokkoli?

    Hvordan koke brokkoli?


    Å lage perfekt brokkoli er ikke vanskelig i det hele tatt! Koketiden er det viktigste når du skal tilberede brokkoli – den utgjør forskjellen mellom rå eller overkokt brokkoli og en sprø, frisk og grønn siderett.

     

    Forberedelse:

     

    • Vask brokkolien og skjær av bunnen av stilken. Skjær brokkolien i buketter av omtrent samme størrelse og skjær stilken i strimler – disse kan også spises, samtidig som dette bidrar til å unngå matsvinn.
     

     

    Tilberedningstips:


    Du kan tilberede brokkoli på mange forskjellige måter, men dette er våre favorittmetoder for perfekt brokkoli:

     

    • Du kan lage brokkoli i wok på samme måte som med grønn asparges. Raskt og velsmakende!
    • Å dampe brokkoli sørger for at du beholder det meste av næringsstoffene og det er en fettfri tilberedningsmetode. Damp brokkolien i dampkokeren i ca. 6-8 minutter. En enkel måte å krydre dampet brokkoli på er å strø litt sumak på toppen – denne urten har en deilig smak av sitrus.

    Det du trenger

    Hvordan tilberede blomkål

    Hvordan tilberede blomkål

     

    Det er en verden av forskjell mellom perfekt tilberedt blomkål og overkokt blomkål. Med disse tipsene kan du tilberede blomkål på en slik måte at bukettene blir myke uten å falle fra hverandre og har en fin subtil smak.

     

    Forberedelse:

     

    • Vask blomkålen og skjær av bladene og den tykke delen av stilken. Du kan tilberede blomkålen hel eller i buketter.

     

    Tiberedelsestips:

     

    • Skal du koke blomkålen? Koker du blomkål for lenge får den en dårlig ettersmak. Klarer du enkelt å stikke en gaffel i blomkålen er den ferdig. Du kan koke en hel blomkål på ca. 8-10 minutter og bukettene på 5-8 minutter.
    • Blomkål kan også dampes godt for å beholde sin smak, tekstur og næringsverdi. Dette vil ta ca. 8-12 minutter.
    • Mulighetene med blomkål er uendelige! Blomkål er for eksempel deilig i indisk mat, med ostesaus eller hvis du kjører den i blenderen, som et lavkarbo-alternativ til ris.

    Hvilke grønnsaker er best å dampe?

     

    Du har kanskje lagt merke til at vi anbefaler damping som tilberedningsmetode for alle grønnsaker i denne artikkelen. Dette er en av de beste måtene å raskt tilberede smakfulle grønnsaker og samtidig bevare vitaminer. Og den beste nyheten: du kan i utgangspunktet dampe hvilken som helst grønnsak, så du kan også tilberede poteter på denne måten. Du kan også dampe sopp og til og med kjøtt, fisk og sjømat. Et apparat som Philips Air Cooker gjør det enda enklere å dampe forskjellige ingredienser, og en Air Cooker kan bidra til å beholde opptil 90 % av C-vitamininnholdet i grønnsaker*.

     

    Nå som du vet hvordan du kan tilberede asparges, brokkoli og blomkål perfekt, er det enkelt å bruke disse tipsene til andre grønnsaker. Så du og familien din kan nyte perfekt tilberedte grønnsaker, fulle av smak og næringsstoffer, gang på gang.

     

    * Testet på brokkoli, paprika og mangetout for 90 % C-vitamin på "Dampe med luft"-innstillingen.

    Philips NutriU-app

    Oppdag sunne, næringsrike oppskrifter og inspirasjon

    Mer enn 500 oppskrifter, tilberedningstips, nytt innhold hver uke

    Daglig inspirasjon og måter å finne nye favorittoppskrifter på

    Steg-for-steg-anvisninger for å bli en bedre kokk

    Last ned Philips NutriU-appen

    Oppdag mer

    Få en velkomstgave med 100 kr rabatt*

    Registrer deg for å ta del av:

    En velkomstgave med 100 kr rabatt*

    Eksklusive tilbud og tidlig tilgang til salg

    Oppdateringer om Philips innovasjoner og tips for en sunn livsstil

    *

    Jeg ønsker å motta kampanjekommunikasjon – basert på preferanser og forbrukeratferd – om produkter, tjenester, arrangementer og kampanjer fra Philips. Du kan enkelt avslutte abonnementet når som helst.

    Nettstedet vises best med den nyeste versjonen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.