1
0

Handlekurv

Det ligger for øyeblikket ingen varer i handlekurven din.

    Lesetid: 9 Min

    Tilberede grønnsaker: Vanlige feil - og hvordan du løser dem!

     

    Grønnsaker: De er fullpakket med næringsstoffer og smak, og de dukker opp i nesten hvert måltid. Hvis vi blir bedt om å beskrive hva som kreves i et balansert kosthold, vil sannsynligvis tankene våre gå direkte til grønnsaker. Når det er sagt, vet du hvordan du lager grønnsaker på en måte som bevarer næringsverdien?

     

    Her viser vi deg hvordan du tilbereder grønnsaker, inkludert de vanligste feilene du bør unngå.

    Tilberede grønnsaker, feil #1: Tilberedning av forskjellige grønnsaker samtidig

     

    Hvordan koke grønnsaker? Det er viktig å vite hvor lenge du bør koke grønnsaker, ellers mister du noen av næringsstoffene. Alle typer grønnsaker har forskjellige tilberedningstider, så når du slenger alt sammen i en gryte – og koker dem i like lang tid - vil de mykere grønnsakene ende opp med å bli overkokte, mens de hardere kanskje ikke blir myke nok.

     

    Den beste måten å forhindre dette på er å bruke forskjellige tilberedningsmetoder for ulike typer grønnsaker:

     

    Tilberede grønnsaker, metode 1: Koking

     

    Når det gjelder grønnsakstilberedning, er koking en rask og enkel metode. Imidlertid er det lett å overkoke, noe som fører til tap av viktige næringsstoffer. Ofte trenger grønnsakene bare å småkoke noen minutter. For eksempel, når det gjelder koking av brokkoli, kan du følge disse enkle trinnene:

     

    • Putt jevnstore biter i kokende vann.
    • Kok opp igjen og reduser deretter varmen til det småkoker.
    • La det småkoke i noen minutter til brokkolien fortsatt er litt fast.

     

    Rotgrønnsaker med høyere stivelsesinnhold, for eksempel poteter, tåler koking over lengre tid. I dette tilfellet legger du bare potetene i kaldt vann og koker forsiktig til de er myke.

     

    Tilberede grønnsaker, metode 2: Damping

     

    Damping er en av de beste løsningene når det gjelder å tilberede grønnsaker på en måte som bevarer så mange næringsstoffer som mulig. Igjen er det verdt å forstå de forskjellige grønnsakstypene du lager, for å vite hvordan du best kan dampe dem.

     

    • Damping av hardere grønnsaker, som brokkoli og gulrøtter: Når du tilbereder disse grønnsakene, kan det være lurt å bruke en damprist. Ikke glem, du trenger bare noen få centimeter vann.
    • Damping av mer delikate grønnsaker, for eksempel asparges: Denne typen grønnsaker blir lett overkokte. Bruk resirkulerbart bakepapir til å lage en liten pakke til å legge i ovnen, og damp dem i deres egne safter.

     

    Tilberede grønnsaker, metode 3: Wok

     

    Det motsatte av damping, woking er en god måte å tilberede grønnsaker på med høy varme over kort tid. Slik kan du diske opp med en næringsrik wok med bare tre enkle trinn.

     

    1. Varm opp litt olje i en wok.
    2. Tilsett grønnsakene, vær forsiktig så du ikke overfyller pannen.
    3. Rør grønnsakene kontinuerlig for å sikre at de er jevnt belagt med olje. Ikke glem: Tilsett alltid grønnsakene som krever lengre tilberedningstid først.

     

    Tips: Å vite hvordan du skal kutte grønnsaker er avgjørende for woking. For å sikre jevn tilberedning, skjær dem i jevnt store biter.


    Tilberede grønnsaker, metode 4: Airfryer


    For sprø grønnsaker uten olje, er varmluftssteking ved bruk av airfryer et velsmakende og enkelt alternativ

     

    1. Forvarm airfryeren mens du forbereder grønnsakene.
    2. Som ovenfor, skjær grønnsakene i jevnstore biter for å sikre jevn tilberedning
    3. Overfør grønnsakene til airfryeren og stek i ca. 20 minutter.

     

    Med et apparat som Philips Airfryer XXL,  kan grønnsaker stekes, grilles, bakes eller ristes i store mengder. Dette er et godt alternativ når du tilbereder grønnsaker for opptil seks personer, eller når du skal ha middagsselskap.

     

    Tilberede grønnsaker, metode 5: Ovnssteking

     

    En flott måte å lage store mengder grønnsaker på er å fordele dem jevnt i en stor ovnspanne. For å ovnssteke grønnsaker, beregne god tid, tilbered på høy varme, og følg disse enkle trinnene:

     

    1. Mariner grønnsakene dine i litt olje og krydder.
    2. Overfør dem til ovnspannen
    3. Sørg igjen for at du skjærer grønnsakene i jevnstore biter for jevn tilberedning.
    4. For maksimal smak, det vil ta rundt 40 minutter før grønnsakene blir gylne og sprø.

    Tilberede grønnsaker, feil #2: Vaske grønnsaker før du må

     

    Hvis du planlegger å lage et måltid i kveld - men har et ledig øyeblikk nå - kan det være fristende å vaske grønnsakene på forhånd. Ikke la deg friste! Når grønnsakene er vasket, begynner de å oksidere og miste næringsstoffer. Det er også derfor du aldri bør vaske grønnsaker før du lagrer dem. Det er et unntak fra denne regelen: grønne bladgrønnsaker. Disse kan vanligvis lagres i en til to dager før de blir dårlige.

     

    Det finnes imidlertid sjeldne tilfeller hvor litt forvask kan være kjekt.

     

    Forberedning av grønnsaker for tilberedning i airfryer

     

    Hvis du har tilberedt pommes frites til steking i airfryer, bløtlegg disse i en bolle med kaldt vann i omtrent en halv time. Dette vil trekke ut overflødig stivelse og resultere i ekstra sprø pommes frites.

     

    Forberedning av grønnsaker for panne- eller ovnssteking

     

    Ved å vaske grønnsakene godt, får du muligheten til å tørke dem grundig før du tilbereder dem. Tørrere grønnsaker vil gi sprøere og lekrere resultater, spesielt når det gjelder steking.

    Det du trenger

    Tilberede grønnsaker, feil #3: Kutte grønnsaker for tidlig

     

    Det er viktig å kutte grønnsaker til rett tid. Akkurat som med vask begynner grønnsaker å oksidere så snart du kutter dem opp. Du har sannsynligvis sett hvordan epler begynner å bli brune så snart du biter i dem, og grønnsaker oppfører seg på en lignende måte. Så det er best å vaske og kutte grønnsakene kort tid før bruk. Her er noen ting det er godt å vite før vi viser deg noen klassiske kutteteknikker.

     

    • Enten du skal tilberede squash eller steke aubergine, hvis du planlegger å bruke myke grønnsaker, vent med å kutte dem opp til rett før du tilbereder eller serverer dem.
    • Disse grønnsakene er tilbøyelige til å bli brune og miste saften.

     

    Hvis du ved et uhell kutter auberginen din for tidlig, kan du bruke sitronsaft eller salt for å forhindre bruning til det er på tide å bruke den. Denne metoden hjelper også med andre grønnsaker som blir brune raskt etter skjæring, for eksempel pastinakk og poteter.

     

    Hvordan kutte grønnsaker, lurer du kanskje på? Her er tre klassiske teknikker for å kutte grønnsaker når tiden er riktig:

     

    Hvordan kutte grønnsaker, metode 1: Terninger

     

    Det er lurt å vite hvordan man kutter i terninger når det gjelder å skape jevnstore biter for tilberedning. Om nødvendig, skrell grønnsaken før du begynner. Det er forskjellige måter å kutte forskjellige grønnsaker i terninger på. For eksempel når du kutter en sjalottløk:

     

    1. Del i to.
    2. Deretter, med halvparten av sjalottløken vendt ned på skjærebrettet, skjær den horisontalt, vær forsiktig så du ikke kutter helt gjennom sjalotten.
    3. Skjær så sjalottløken vertikalt for å lage terninger.

     

    Hvordan kutte grønnsaker, metode 2: Hakke

     

    Å hakke er rett og slett å lage mindre terninger. Gjenta trinnene ovenfor med en skarp kniv for å oppnå mindre og mer finskårne grønnsaksbiter.

     

    Hvordan kutte grønnsaker, metode 3: Julienne

     

    Julienne-metoden er fine strimler av grønnsaker, ofte referert til som fyrstikkskåret:

     

    1. Skjær på langs for å lage tykke plater.
    2. Stable platene oppå hverandre og skjær dem deretter på langs i smale grønnsaksstrimler.

    Tips for forberedning av grønnsaker:

     

    1. Alle redskaper som kommer i kontakt med maten du tilbereder, for eksempel kniver og skjærebrett, skal være rene før bruk og grundig vasket etter hver bruk.
    2. Skjærebrett av både tre og plastikk er fint, selv om plastbrett har en tendens til å ende opp med å bli dekket av riper, som kan fange bakterier. Dette betyr ikke at du ikke kan bruke dem, men det betyr at du bør vaske dem spesielt grundig. Unngå glassplater da de kan sløve knivene dine. Hvis brettet ditt er ustabilt, legg en fuktig klut under før du forbereder grønnsakene.
    3. Kjøkkenkniven din skal alltid være skarp. Du trenger ikke en stor knivsamling, du kommer langt med en god kokkekniv, en grønnsakskniv og en takket kniv når det gjelder grønnsaker. Kokkekniven er best for harde grønnsaker, for eksempel poteter eller gulrøtter, mens grønnsakskniven er designet for å arbeide med mindre eller mykere grønnsaker. Den takkete kniven kan kutte grønnsaker og frukt som har et glatt skall, for eksempel tomater.

     

    Du trenger ikke lenger å spørre, «hvordan steker man grønnsaker?» Eller bekymre deg over forskjellige måter å lage grønnsaker på - eller til og med hvordan du skal kutte dem. Med denne enkle guiden har du nå alle ferdighetene du trenger for å være en mester i grønnsakstilberedning!

    Oppdag mer

    Få en velkomstgave med 100 kr rabatt*

    Registrer deg for å ta del av:

    En velkomstgave med 100 kr rabatt*

    Eksklusive tilbud og tidlig tilgang til salg

    Oppdateringer om Philips innovasjoner og tips for en sunn livsstil

    *

    Jeg ønsker å motta kampanjekommunikasjon – basert på preferanser og forbrukeratferd – om produkter, tjenester, arrangementer og kampanjer fra Philips. Du kan enkelt avslutte abonnementet når som helst.

    Nettstedet vises best med den nyeste versjonen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.