Hvilke helsemessige fordeler har smoothies?


Hvis du vil tilsette mer næringsrike ingredienser i kosten, er ferske, hjemmelagde smoothies en fin måte å gjøre det på. Smoothies har en litt tykkere konsistens enn juice og inneholder litt mer fiber, siden man finknuser hele råvaren. Et tips er å mikse inn mer næringsrike grønnsaker som grønnkål eller spinat sammen med litt kokosmelk, yoghurt og noe som er litt søtere, for eksempel eple, honning eller bær, slik at du får en kremet, leskende og lekker drikk. 

En grønn smoothie om dagen holder legen unna!

Grønne smoothies basert på grønne blader som spinat, grønnkål, broccoli eller hele selleristilker inneholder både klorofyll, vitaminer, mineraler, enzymer og antioksidanter som kroppen trenger. Grønne smoothies skal etter sigende også redusere sukkersuget og suget etter prosessert, usunn mat.
 

Kremet smoothie raskt og enkelt

Hemmeligheten bak en kremet smoothie er mengden av væske. Tilsett en tredel: vann, kokosvann eller mandelvann, ris- eller soyamelk. Ved å legge til mer grønnsaker, øker du fiberinnholdet i smoothien.

Prøv å tilsette grønne blader, som spinat, grønnkål, mangold eller romanosalat. For å få den naturlig søt, kan du tilsette litt frukt, for eksempel eple. For økt metthetsfølelse, tilsett banan eller avokado. 


Få en daglig næringsbombe med smoothies

Bruk helst frisk frukt og grønnsaker i smoothien. Bland disse med urter og anti-inflammatoriske krydder som ceylonkanel, gurkemeie, oregano, koriander eller kardemomme, og du har en næringsbombe som kroppen din kommer til å elske, og som dessuten smaker utrolig deilig. Når man finknuser ingrediensene, blir det også lettere for kroppen å oppta næringsstoffene. 

Oppdag våre høyhastighetsmiksere