Merknad om personvern fra Philips Sonicare


Denne merknaden om personvern ble sist oppdatert den 16. mars 2018.

Philips Sonicare leverer tjenester som gir råd om bedre børsting og munnhygine, samt andre tjenester (tjenester) til brukere over hele verden. Denne personvernmerknaden er ment for å hjelpe deg med å forstå personvernpraksisen vår når du bruker våre tjenester, inkludert hvilke opplysninger vi samler inn, hvorfor vi samler inn opplysningene, og hva vi gjør med dem, i tillegg til dine individuelle rettigheter.

 

Philips Sonicare bruker de personlige opplysningene som samles eller behandles av enheten(e) Philips Sonicare connected toothbrush og Philips Sonicare breath analyzer (enhet), og/eller mobilappen Philips Sonicare (app).

 

Denne merknaden om personvern gjelder de personlige opplysningene som samles inn eller behandles av enheten og/eller appen, og kontrolleres eller reguleres av Philips Oral Healthcare, LLC eller tilknyttede selskaper og datterselskaper (Philips, våre, vi, oss).

 

Les også vår merknad om informasjonskapsler og vilkår for bruk, som beskriver vilkårene for bruk av tjenestene våre.

Hvilke personlige opplysninger samles inn, og til hvilke formål


Vi mottar eller samler inn personlige opplysninger, som beskrevet i detalj nedenfor, når vi tilbyr våre tjenester, inkludert når du får tilgang til, laster ned, installerer enheten eller applikasjonen, eller bruker tjenestene våre. Vi kan bruke disse personlige opplysningene til å utføre de tjenestene som er forespurt av deg som en avtalefestet nødvendighet, for å drive, tilby, forbedre, tilpasse, støtte og markedsføre våre tjenester basert på vår legitime interesse, eller for å overholde en lovlig forpliktelse som vi kan være underlagt. Hvis du ikke vil at vi skal samle inn og behandle dine personlige opplysninger, vil du kanskje ikke være i stand til å bruke tjenestene.
account data

Sensitive personlige opplysninger

Før vi samler sensitive personlige opplysninger, informerer vi deg og ber om ditt eksplisitte samtykke. Disse dataene inkluderer kvalitetsmålene du setter deg for børsting og ånde, data om børstingen din og andre vaner/aktiviteter i forbindelse med munnhygiene. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt, uten å påvirke lovligheten til behandlingen på grunnlag av samtykket du ga før du trakk tilbake samtykket ditt.


Sensitive personlige opplysninger

Vi ber deg om at du ikke sender oss og ikke avslører sensitive personlige opplysninger (f.eks. personnummer, informasjon knyttet til rase eller etnisk opprinnelse, politiske meninger, religion eller annen tro, helse, biometri eller genetiske egenskaper, kriminell bakgrunn eller fagforeningsmedlemskap) på eller gjennom appen eller på annen måte til oss.

Les mer Les mindre

Kontoopplysninger

Vi samler dine personlige opplysninger når du oppretter en konto. Du kan logge inn på appen ved hjelp av en MyPhilips-konto eller via profilen din i sosiale medier. De personlige opplysningene vi samler inn kan inkludere brukernavn, profilbilde, navn, e-postadresse, kjønn, bursdag/alder, land, språk, siste tweet, profiladresse, profilen din i sosiale medier, plassering og passord.


  • De personlige opplysningene som samles inn, brukes til å opprette og administrere kontoen din. Du kan bruke kontoen din for å sikkert logge inn på appen. Hvis du oppretter en MyPhilips-konto for å logge på appen, vil vi sende deg en velkomst-e-post for å bekrefte brukernavnet og passordet ditt, kommunisere med deg om forespørslene dine, sende deg utelukkende tjenesterelaterte kunngjøringer, eller sende markedsføring hvis du har oppgitt at du ønsker det. Du kan også bruke MyPhilips-kontoen til å bestille et produkt eller en tjeneste fra Philips, delta i en kampanje eller et spill, delta i aktiviteter på sosiale medier som er relatert til en Philips-kampanje (for eksempel likerklikk eller delinger), og delta i produkttester eller undersøkelser.
Les mer Les mindre
Data filled in by you

Andre oppgitte opplysninger

Opplysningene inkluderer svar på spørsmålsarket, samt andre kontekstuelle spørsmål om vanene/aktivitetene dine i forbindelse med munnhygiene.

 

  • Opplysningene som samles inn brukes til å hjelpe deg med å forbedre børsting og munnhygiene, og til å gjøre varige endringer i munnhelsen din. Dette gjør vi ved å måle fremgangen din og anbefale munnpleie som hjelper deg med å nå målet ditt.

Enhetsopplysninger

Vi kan samle inn enhetsspesifikk informasjon når du installerer, får tilgang til eller bruker enheten. Dette inkluderer informasjon om enheten, inkludert enhetsnummeret. Vi samler også økt- og bruksdata, som er relatert til din bruk av enheten.

 

Hvis du bruker enheten Philips Sonicare connected toothbrush, registrerer din bruk av enheten som for eksempel hvor lenge du bruker den, batterinivå og sensoropplysninger som plassering, bevegelse og trykk på børsten, samt typen børstehode og modus du bruker, og strømmer det til appen. Disse opplysningene har også enhetsnummer og bruksopplysninger som er unike for brukeren, som gir oss opplysninger om din bruk av enheten(e).

 

  • Opplysningene som samles inn, brukes til å spore børstingen din og synkronisere den med ditt personlige 3D-kart i Sonicare-appen. På denne måten får du et tilpasset program som gjør det mulig å pusse stedene du har glemt, umiddelbart, og som sporer effektiviteten av børstehodet og varsler deg når du må skifte børstehode.

 

Hvis du bruker enheten Philips Sonicare breath analyzer, registrerer den bruk av enheten som for eksempel hvor lenge du bruker den, batterinivå og sensoropplysninger som biproduktgasser fra bakterier (VSC-er) og fuktighet i munnen, og strømmer det til appen. Disse opplysningene har også enhetsnummer og bruksopplysninger som er unike for brukeren, som gir oss opplysninger om din bruk av enheten(e).

 

  • Opplysningene som samles inn, brukes til å gi deg resultater for åndekvalitet i sanntid, spore mønstre og gi personlig veiledning og opplæring for å forbedre ånden din og vanene dine i forbindelse med munnhygiene.
Les mer Les mindre
Cookies

Informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler, tags eller lignende teknologier for å betjene, gi, forbedre, forstå og tilpasse tjenestene våre. Informasjonskapsler gjør det mulig for oss å gjenkjenne mobilenheten din og samle inn dine personlige opplysninger, inkludert ditt enhetsnummer, IP-adressen til mobilenheten din, typen mobilnettleser eller operativsystem du bruker, økt- og bruksdata eller tjenesterelatert ytelsesinformasjon, som er informasjon om din bruk av appen.

 

For ytterligere informasjon om bruk av informasjonskapsler eller annen lignende teknologi som brukes i denne appen kan du lese vår merknad om informasjonskapsler, som du finner under personverninnstillingene til appen.

Les mer Les mindre
Location data

Plasseringsopplysninger

Når du gir oss tilgang til stedsopplysningene dine, kan vi hente inn opplysninger om den geografiske posisjonen til mobilenheten din. Du kan blokkere geolokalisering gjennom innstillingene til appen eller mobilenheten.

 

  • Når du bruker funksjonen Finn en Philips-butikk i nærheten på siden for forbrukerstøtte, blir du bedt om å dele opplysninger om plasseringen din med Philips. Hvis du bruker stedsfunksjonen vår, får du basert på stedsopplysningene dine veibeskrivelsen til nærmeste butikk eller kontaktinformasjon om forbrukerstøtten i landet ditt.

Transaksjonsinformasjon

Hvis du betaler for tjenestene våre, kan vi motta informasjon og bekreftelser, for eksempel betalingskvitteringer, inkludert informasjon og bekreftelser fra appbutikker eller andre tredjeparter som behandler betalingen din.

 

Kundestøtte

Du kan gi oss informasjon om din bruk av tjenestene våre, inkludert samspillet ditt med Philips, og hvordan vi kontakter deg, slik at vi kan gi deg kundestøtte. Vi drifter og leverer tjenestene våre, inkludert å gi kundesupport, og forbedre, fikse og tilpasse tjenestene våre. Vi bruker også informasjonen din til å svare deg når du kontakter oss.

Combined data

Kombinerte opplysninger

Vi kan kombinere dine personlige opplysninger, inkludert kontodata, andre opplysninger fra deg, enhetsdata, informasjonskapsler, posisjonsdata, opplysninger samlet under ditt samspill med og bruk av våre digitale kanaler, for eksempel sosiale medier, nettsteder, e-post, apper og tilkoblede produkter, IP-adresse, informasjonskapsler, informasjon om enheten, kommunikasjon du klikker eller trykker på, opplysninger om sted og nettsteder du besøker.

 

De kombinerte opplysningene brukes til å gi deg tjenester som sporing av børsting og synkronisering med ditt personlige 3D-kart i Sonicare-appen. På denne måten får du et tilpasset program som gjør det mulig å pusse stedene du har glemt, umiddelbart, som sporer effektiviteten av børstehodet og varsler deg når du må skifte børstehode, og som gir deg kvalitetsmønstre for ånde, innsikt og veiledning. Vi kan samle disse opplysningene og fjerne de individuelle personlige opplysningene for å lage publikasjoner, presentasjoner, rapporter og annet (markedsføring), som vi kan bruke både internt og eksternt. Dette hjelper oss også med å forbedre innholdet, funksjonaliteten og brukervennligheten til appen, enheten og tjenestene, samt med å utvikle nye produkter og tjenester.

 

Hvis du velger å motta salgsfremmende kommunikasjon om våre produkter, tjenester, arrangementer og kampanjer som kan være relevante for deg basert på dine preferanser og oppførsel på Internett, kan vi sende deg markedsføringsinformasjon og salgsfremmende kommunikasjon via e-post, telefon og andre digitale kanaler. For å kunne skreddersy kommunikasjonen til dine preferanser og din atferd og gi deg en mer relevant og personlig opplevelse kan vi analysere og kombinere dine personlige opplysninger. Du kan reservere deg mot og melde deg av slik kommunikasjon når som helst.

Les mer Les mindre

Tillatelser

Appen kan be om å få tilgang til telefonen, sensorer (f.eks. kamera, Wi-Fi, geografisk posisjon eller Bluetooth) eller andre opplysninger (f.eks. bilder, agendaer eller kontakter) på mobilenheten din.


  • Vi bruker bare disse opplysningene når vi trenger dem for å levere deg tjenestene, og bare etter at du har gitt eksplisitt samtykke.
  • Noen ganger er tillatelsen et teknisk forhåndskrav fra operativsystemer på mobile enheter. Da ber appen om tilgang til sensorer eller opplysninger, men vi innhenter ikke slike opplysninger hvis det ikke kreves for å levere apptjenesten til deg, og bare etter at du har gitt samtykke.
Les mer Les mindre
Third parties

Hvem deler vi de personlige opplysningene med?


Philips kan videreformidle dine personlige opplysninger til tredjeparts tjenesteleverandører, forretningspartnere eller andre tredjeparter i henhold til denne merknaden om personvern og/eller gjeldende lov.

Tjenesteleverandører

Vi arbeider med tredjeparts tjenesteleverandører som hjelper oss med å drifte, tilby, forbedre, forstå, tilpasse, støtte, og markedsføre våre tjenester.

 

Vi kan dele dine personlige opplysninger med følgende tjenesteleverandører:

 

  • IT- og nettskyleverandører

Disse tjenesteleverandørene leverer nødvendig maskinvare, programvare, nettverk, lagringsplass, transaksjonstjenester og/eller tilhørende teknologi som kreves for å kjøre appen eller tjenestene.

 

  • Betaling

We work with service providers that may handle and process your financial data in relation to the payment features of this App, including app stores or other third parties processing your payment.

These providers are WorldPay

 

Philips krever at tjenesteleverandørene gir et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for dine personlige opplysninger som ligner det nivået vi tilbyr, bare behandler de personlige opplysningene dine i samsvar med våre instruksjoner og bare for de spesifikke formålene nevnt ovenfor , bare har tilgang til et minimum av opplysningene de trenger for å levere en bestemt tjeneste, og at de beskytter sikkerheten til dine personlige opplysninger.

 

Andre tredjeparter

Philips kan også samarbeide med tredjeparter som behandler dine personlige opplysninger for egne formål. Les deres personvernerklæringer nøye ettersom de informerer om deres personvernspraksis, inkludert hva slags personlige opplysninger de samler og hvordan de bruker, behandler og beskytter dem.

 

Hvis Philips deler personlige opplysninger med en tredjepart som bruker dine personlige opplysninger for sine egne formål, vil Philips sørge for å informere deg og/eller innhente ditt samtykke i samsvar med gjeldende lover, før vi deler dine personlige opplysninger.

 

Philips selger noen ganger en bedrift eller en del av en bedrift til et annet selskap. En slik overføring av eierskap kan innebære at de personlige opplysningene dine som er direkte relatert til den aktuelle bedriften, overføres til kjøpsselskapet. Alle våre rettigheter og forpliktelser i henhold til vår personvernerklæring kan fritt overføres av Philips til våre tilknyttede selskaper, i forbindelse med fusjon, oppkjøp, restrukturering eller salg av eiendeler, eller som følge av lov eller på annen måte, og vi kan overføre dine personlige opplysninger til alle våre tilknyttede selskaper, etterfølgende enheter eller ny eier.

 

Vi kan dele dine personlige opplysninger med følgende tredjeparter:

 

  • ONVZ (bare i Nederland)

Disse tredjepartene kan tilby deg deres egne tjenester. Vi kan dele dine personlige opplysninger med ONVZ etter forespørsel fra deg og/eller i samsvar med gjeldende lover.

 

Overføringer på tvers av landegrenser

Dine personlige opplysninger kan lagres og behandles i et hvilket som helst land der vi har fasiliteter eller hvor vi engasjerer tjenesteleverandører, og ved å bruke tjenestene samtykker du i overføring av eventuelle opplysninger til land utenfor ditt bostedsland, som kan ha databeskyttelsesregler som er forskjellige fra de i ditt land. Under visse omstendigheter kan domstoler, rettshåndhevende organer, reguleringsorganer eller sikkerhetsmyndigheter i disse andre land ha rett til å få tilgang til dine personlige opplysninger.

 

Hvis du befinner deg i EØS, kan dine personlige opplysninger overføres til våre tilknyttede selskaper eller tjenesteleverandører i ikke-EØS-land som EU-kommisjonen anerkjenner å ha et tilfredsstillende nivå av databeskyttelse i henhold til EØS-standarder (den fullstendige listen over disse landene er tilgjengelig her http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/adequacy/index_en.htm. For overføringer fra EØS-land til land som ikke anses tilstrekkelig av EU-kommisjonen, slik som USA, har vi fått på plass tilstrekkelige tiltak, slik som våre Bindende selskapsregler for opplysninger om kunde, leverandør og forretningspartner og/eller standard avtalefestede klausuler vedtatt av EU-kommisjonen for å beskytte dine personlige opplysninger. Du kan få en kopi av disse tiltakene ved å følge lenken ovenfor, eller ved å kontakte privacy@philips.com.

 

Hvor lenge vil vi beholde dataene dine?

Vi beholder dine personlige opplysninger så lenge som nødvendig eller tillatt i lys av formålet/formålene som opplysningene ble samlet inn for. Kriteriene som blir brukt for å bestemme lagringsperioden inkluderer: (i) hvor lenge du bruker appen og tjenestene; (ii) hvorvidt vi er underlagt en juridisk forpliktelse; eller (iii) om lagringen er tilrådelig i lys av vår juridiske stilling (for eksempel i henhold til gjeldende vedtekter om begrensninger, rettstvister eller forskriftsmessige undersøkelser).


We will retain your personal data for as long as needed or permitted in light of the purpose(s) for which the data is collected. The criteria we use to determine our retention periods include: (i) the length of time you use the App and Services; (ii) whether there is a legal obligation to which we are subject; or (iii) whether retention is advisable in light of our legal position (such as in regard to applicable statutes of limitations, litigation or regulatory investigations)Data about your interactions and usage of the Philips digital channels such as social media, websites, emails, apps and connected product. This data may include: IP address, cookies, device information, communications you click on or tap, location details, websites you visit.

IT Providers

These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.

 
Spacer
 

Cloud Providers

These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.

 
Spacer
 

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

 
 
 

Payment

These providers handle financial data in relation to in-app purchases.

IT Providers

These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.

 
Spacer
 

Cloud Providers

These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.

 
Spacer
 

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

 
 
 

Payment

These providers handle financial data in relation to in-app purchases.

IT Providers

These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.

 
Spacer
 

Cloud Providers

These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.

 
Spacer
 

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

 
 
 

Payment

These providers handle financial data in relation to in-app purchases.

IT Providers

These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.

 
Spacer
 

Cloud Providers

These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.

 
Spacer
 

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

 
 
 

Payment

These providers handle financial data in relation to in-app purchases.

IT Providers

These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.

 
Spacer
 

Cloud Providers

These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.

 
Spacer
 

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

 
 
 

Payment

These providers handle financial data in relation to in-app purchases.

IT Providers

These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.

 
Spacer
 

Cloud Providers

These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.

 
Spacer
 

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

 
 
 

Payment

These providers handle financial data in relation to in-app purchases.

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

Grooming App service Providers

These providers deliver specific services for Grooming App such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).

Les mer Les mindre
Choices and rights

Dine valg og rettigheter

Hvis du vil sende inn en forespørsel om å få tilgang til, rette, slette, begrense eller protestere på behandling av personlige opplysninger som du tidligere har gitt oss, eller hvis du vil sende inn en forespørsel om å motta en elektronisk kopi av dine personlige opplysninger for å overføre dem til et annet selskap (i den grad denne rett til dataoverførbarhet er gitt til deg etter gjeldende lov), kan du kontakte oss på privacy@philips.com. Vi vil svare på din forespørsel i samsvar med gjeldende lov.


I din forespørsel må du klargjøre hvilke personlige opplysninger du ønsker å få tilgang til, rette, slette, begrense eller motsette deg behandling av. For din beskyttelse kan vi bare behandle forespørsler angående personlige opplysninger som er knyttet til kontoen din, e-postadressen din eller annen kontoinformasjon, som du bruker til å sende oss en forespørsel, og vi må bekrefte identiteten din før vi kan behandle forespørselen. Vi vil prøve å etterkomme forespørselen din så snart det er praktisk mulig.

 

Vær oppmerksom på at hvis du gjør bruk av (noen av) dine valg og rettigheter, vil du kanskje ikke lenger være i stand til å, helt eller delvis, benytte deg av våre tjenester.

Les mer Les mindre
We protect your personal data
Vi beskytter dine personlige opplysninger

Vi ser alvorlig på ansvaret vårt for å beskytte opplysningene du oppgir til Philips, mot utilsiktet eller uautorisert endring, tap, misbruk, avsløring eller tilgang. Philips bruker en rekke sikkerhetsteknologier, tekniske og organisatoriske tiltak for å bidra til å beskytte opplysningene dine. For dette formålet implementerer vi blant annet tilgangskontroll og bruker brannmurer og sikre protokoller.

Les mer Les mindre
Special information for parents
Spesialinformasjon til foreldre

Selv om tjenestene ikke er rettet mot barn, som definert i henhold til gjeldende lov, er Philips' retningslinjer i samsvar med lovverket når det er nødvendig med tillatelse fra foreldre eller foresatte før vi innhenter, oppgir eller bruker personlige opplysninger om barn. Vi er opptatt av å ivareta personvernbehovene til barn, og vi oppfordrer foreldre og verger til å ta en aktiv rolle i barnas Internett-aktiviteter og -interesser.

 

Hvis foreldre eller foresatte blir klar over at barn har oppgitt personlige opplysninger til oss uten deres samtykke, må de ta kontakt med oss på privacy@philips.com.Hvis vi blir klar over at barn har oppgitt personlige opplysninger til oss, kommer vi til å slette disse opplysningene.

Les mer Les mindre
Local specific information
Lokal informasjon: Personvernrettigheter i California (bare i USA)

I henhold til California Civil Code avsnitt 1798.83 kan våre kunder som er beboere i California, én gang i året, uten kostnad få informasjon fra oss om eventuelle personlige opplysninger vi videreførte til tredjeparter for markedsføringsformål i det foregående kalenderåret. Hvis det er aktuelt, vil informasjonen omfatte en liste over kategorier av personlig informasjon som ble delt, og navn og adresser til alle tredjeparter som vi delte informasjon med i foregående kalenderår. Hvis du bor i California og ønsker denne informasjonen, kan du sende en e-post til: http://www.philips.com/a-w/privacy/questions-and-feedback.html

Les mer Les mindre
Changes to the privacy notice
Endringer i denne merknaden om personvern

Tjenestene våre kan endres fra tid til annen uten forvarsel. Derfor forbeholder vi oss retten til å endre eller oppdatere denne merknaden om personvern. Når vi oppdaterer denne merknaden om personvern, vil vi også oppdatere datoen øverst i denne merknaden om personvern.

 

Vi oppfordrer deg til å regelmessig lese gjennom de siste versjonene av denne merknaden om personvern.

 

Den nye merknaden om personvern trer i kraft umiddelbart ved offentliggjøring. Hvis du ikke godtar den nye versjonen, bør du endre preferansene dine eller vurdere å slutte å bruke tjenestene. Ved å fortsette å oppsøke eller bruke tjenestene våre etter at endringene er trådt i kraft, bekrefter du at du har fått informasjon om og samtykker i den endrede merknaden om personvern.

Les mer Les mindre
Contact

Kontakt oss

Hvis du har noen spørsmål om denne merknaden om personvern eller om måten Philips bruker dine personlige opplysninger, kan du kontakte vår databeskyttelsesansvarlig på privacy@philips.com. Alternativt har du rett til å klage til en kompetent tilsynsmyndighet for landet ditt eller regionen din.

 

Koninklijke Philips N.V.

High Tech Campus 5

5656AE, Eindhoven

Nederland