Denne personvernerklæringen skal hjelpe deg med å forstå praksisen vår for personvern når du bruker tjenestene, herunder hvilken informasjon og hvilke personopplysninger vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn, og hva vi gjør med dem, i tillegg til de individuelle rettighetene dine. Personvernerklæringen gjelder personopplysninger som er samlet inn eller behandlet av appen, som styres av eller er under kontroll av Philips Consumer Lifestyle B.V. eller et av selskapets tilknyttede selskaper eller datterselskaper ("Philips", "vår", "vi" eller "oss").
Les også vilkårene for bruk, som beskriver vilkårene som gjelder for bruken din av tjenestene.
Sensitive personopplysninger
Når du samtykker til innsamlingen av fenotypiske data, behandler vi vekten din, høyden din, det fysiske aktivitetsnivået ditt og andre opplysninger for å kunne tilby deg personlig tilpassede ernæringstjenester, blant annet råd og tips via push-varsler og/eller meldinger i appen. Før vi samler inn sensitive opplysninger, informerer vi deg og ber om ditt eksplisitte samtykke til det i henhold til artikkel 9.2.a. i EU-forordning 2016/679.
I tillegg til det som står over, ber vi om at du ikke sender eller oppgir sensitive personopplysninger (som personnummer, informasjon om rase eller etnisk opphav, politisk ståsted, religiøs eller filosofisk tro eller annen trosretning, helse, sexliv eller seksuell legning, biologiske eller genetiske kjennetegn, kriminell bakgrunn eller medlemskap i fagforeninger) til oss, i eller via appen, eller på annen måte.
Kontoopplysninger
Vi samler inn personopplysningene dine når du oppretter en konto. Du kan logge på appen med en MyPhilips-konto eller ved å bruke en profil du har på sosiale medier, inkludert Apple-kontoen din.
Ettersom vi bruker kontoopplysningene dine til å tilby tjenestene, anser vi denne behandlingen for å være nødvendig for å kunne oppfylle en kontrakt som du er en part i, og som er lovlig i henhold til artikkel 6.1. (b) i EU-forordning 2016/679.
Enhetsdata
Når du velger å pare appen med enheten din, samler vi inn enhetsspesifikk informasjon når du får tilgang til eller bruker enheten, inkludert det unike enhets-ID-nummeret samt økt- og bruksdata. Enheten registrerer også oppskrifter og ingredienser og strømmer dem til appen. Avhengig av modellen på enheten du bruker, vil vi kanskje bruke disse dataene til å la deg kontrollere enheten din og til å tilby deg personlig tilpassede ernæringstjenester, inkludert råd og tips via meldinger i appen og/eller push-varsler.
Ettersom enhetsdataene dine bare behandles når du velger å pare enheten(e) med appen for det formålet å bruke tjenestene, anser vi denne behandlingen for å være nødvendig for å kunne oppfylle en kontrakt som du er en part i, og som er lovlig i henhold til artikkel 6.1.(b) i EU-forordning 2016/679.
Andre oppgitte opplysninger
Når du bruker appen, kan du opprette en profil, som består av navnet/kallenavnet ditt, en kort beskrivelse av deg selv, hjemlandet ditt, det genererte innholdet og favorittinnholdet ditt samt andre profiler du følger. Vi behandler disse opplysningene sammen med de private innstillingene dine, inkludert hvilke kjøkken du foretrekker, enhetssystemet ditt, enheter du eier, og informasjon vi observerer når du bruker tjenestene våre.
Ettersom vi bruker andre oppgitte opplysninger til å tilby tjenestene, anser vi denne behandlingen for å være nødvendig for å kunne oppfylle en kontrakt som du er en part i, og som er lovlig i henhold til artikkel 6.1.(b) i EU-forordning 2016/679.
Informasjonskapsler og analysefunksjoner
Vi bruker informasjonskapsler, koder eller liknende teknologier ("informasjonskapsler") til å drifte, tilby, forbedre, forstå og tilpasse tjenestene våre. Med informasjonskapsler kan vi gjenkjenne den mobile enheten din og samle inn informasjon og personopplysninger, herunder det unike brukerenhetsnummeret, IP-adressen til den mobile enheten din, hva slags nettleser eller operativsystem du bruker på den mobile enheten, økt- og bruksdata eller tjenesterelatert ytelsesinformasjon, som er informasjon om bruken din av appen. Vi viser deg også landsspesifikt innhold (inkludert informasjon på det lokale språket ditt) basert på IP-adressen til den mobile enheten din samt informasjon om SIM-kort/operatør.
Når du samtykker i å dele appdataene for å bidra til å gjøre appen bedre og motta personlig tilpassede tjenester, samler vi inn og behandler appbruksdataene som beskrevet nedenfor. Til dette bruker vi flere tjenesteleverandører som behandler appdataene dine på vegne av oss og i henhold til instruksjoner fra oss. Tjenesteleverandørene våre bruker informasjonskapsler for å hjelpe oss med å samle inn opplysninger fra deg.
Vi behandler analysedataene dine for å vise deg det riktige innholdet og sende deg anbefalinger, meldinger i appen og push-varsler. Dette gjør vi for å gi deg en mer personlig tilpasset opplevelse. Vi bruker også informasjonskapsel- og analysedataene til å stille deg spørsmål eller invitere deg til å delta i spørreundersøkelser eller forskningsprosjekter. Når du bestemmer deg for å delta, behandler vi kontolegitimasjonen din, svar, meninger og opplevelser. Vi bruker personopplysningene dine og informasjon til å forbedre tjenestene og utvikle nye produkter for deg innen kjøkkenapparater. Vær oppmerksom på at vi bare behandler analysedataene dine etter at du har gitt samtykke i henhold til artikkel 6.1.(a) i EU-forordning 2016/679.
Hvis du skriver en anmeldelse i en av appbutikkene, gjennomgår vi og behandler kommentarene dine for produktforbedringsformål. Med mindre du krever at vi gjør det, kobler vi ikke disse opplysningene til legitimasjonen din eller noen som helst annen informasjon vi har om deg. Vi kan bare se brukernavnet ditt og kommentarene dine i appbutikken. I dette tilfellet anser vi behandlingen av anmeldelsene dine for å være basert på en legitim interesse Philips har, og lovlig i henhold til artikkel 6.1. (f) i EU-forordning 2016/679. I tilfeller der du trenger kundestøtte, veileder vi deg gjennom kundestøtteprosessen vår i henhold til avsnittet Kundestøtte nedenfor.
Kundestøtte
Når du trenger kundestøtte, kan du oppgi informasjon knyttet til bruken din av tjenestene, inkludert samhandlingen din med Philips og hvordan vi kan kontakte deg for å gi deg den hjelpen du trenger. Vi drifter og tilbyr tjenestene, som omfatter kundestøtte og det å forbedre, rette opp og tilpasse tjenestene. Vi bruker også informasjonen til å besvare henvendelser fra deg.
Vi anser behandlingen av kundestøtteopplysningene dine for å være nødvendig for å kunne oppfylle en kontrakt som du er en part i, og som er lovlig i henhold til artikkel 6.1.(b) i EU-forordning 2016/679. I noen tilfeller anser vi behandlingen av kundestøtteopplysningene dine for å være basert på en legitim interesse Philips har, og lovlig i henhold til artikkel 6.1. (f) i EU-forordning 2016/679.
Kombinerte opplysninger
Vi kan komme til å kombinere personopplysningene dine, inkludert kontoopplysninger, andre oppgitte opplysninger, enhetsdata og informasjonskapsler, med opplysninger innsamlet under samhandling og bruk av Philips' digitale kanaler, som sosiale medier, nettsteder, e-post, apper og tilkoblede produkter, inkludert IP-adressen din, informasjonskapsler, informasjon om den mobile enheten din, informasjon du klikker eller trykker på, plasseringsinformasjon og informasjon om nettsteder du besøker.
Vi bruker de kombinerte opplysningene dine til å forbedre appens, enheten(e)s og tjenestenes innhold, funksjonalitet og brukervennlighet samt til å utvikle nye produkter og tjenester. I dette tilfellet anser vi behandlingen av de kombinerte opplysningene dine for å være basert på en legitim interesse Philips har, og lovlig i henhold til artikkel 6.1. (f) i EU-forordning 2016/679.
Hvis du samtykker i å motta reklamebasert informasjon om Philips' produkter, tjenester, arrangementer og kampanjer som kan være relevant for deg basert på innstillingene dine og atferden din på nettet, kan vi sende deg markedsføring og reklame via e-post, telefon og andre digitale kanaler, som mobilapper og sosiale medier. Vi kan komme til å analysere de kombinerte opplysningene dine, slik at vi kan tilpasse informasjonen til innstillingene dine og atferden din samt gi deg en mer relevant og personlig tilpasset opplevelse. Du kan når som helst deaktivere og slutte å abonnere på slik informasjon.
Tillatelser
Appen kan be om tillatelse fra deg til å få tilgang til den mobile enhetens lagringsfunksjoner, sensorer eller andre funksjoner (f.eks. bilder, dagbok, kontakter, kamera, Wi-Fi, geografisk plassering eller Bluetooth). Vi krever tilgang når det er strengt nødvendig for å kunne tilby tjenestene som beskrevet nedenfor.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latin-Amerika, Tokyo, Sydney eller Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Tjenesteleverandører
Vi samarbeider med tredjeparts tjenesteleverandører som hjelper oss å drifte, tilby, forbedre, forstå, tilpasse, støtte og markedsføre tjenestene våre.
Vi kan dele personopplysninger med følgende tjenesteleverandører:
IT- og skyleverandører
Slike tjenesteleverandører leverer nødvendig maskinvare, programvare, nettverk, lagring, transaksjonstjenester og/eller relatert teknologi som kreves for å kjøre appen eller tilby tjenestene.
Leverandører av analysetjenester
Slike tjenesteleverandører leverer nødvendig maskinvare, programvare, nettverk, lagring og/eller relatert teknologi som vi trenger for å kunne utføre analyser av appen.
Andre tredjeparter
Philips kan også komme til å samarbeide med tredjeparter som behandler personopplysningene dine til egne formål. Dersom Philips deler personopplysninger med tredjeparter som bruker personopplysningene dine til egne formål, vil Philips sørge for å informere deg og/eller innhente samtykke fra deg i henhold til gjeldende lovgivning før vi deler personopplysningene dine. I et slikt tilfelle bør du lese nøye gjennom personvernerklæringen deres, der de informerer om praksisen for personvern, herunder hva slags personopplysninger de samler inn, og hvordan de bruker, behandler og beskytter dem.
Det hender at Philips selger en virksomhet eller en del av en virksomhet til et annet selskap. Slik overdragelse av eierskap kan medføre at personopplysninger direkte knyttet til virksomheten, overføres til selskapet som kjøper virksomheten. Alle våre rettigheter og forpliktelser i henhold til personvernerklæringen kan fritt tilordnes av Philips til et av de tilknyttede selskapene våre i forbindelse med fusjon, oppkjøp, omstrukturering eller salg av eiendeler, eller i kraft av lovverk eller på annen måte, og vi kan overføre personopplysningene dine til et av de tilknyttede selskapene eller etterfølgende enhetene våre eller til ny eier.
Grensekryssende overføring
Personopplysninger kan bli lagret og behandlet i land der vi driver virksomhet, eller der vi har tjenesteleverandører, og ved å bruke tjenestene samtykker du til overføring av (eventuell) informasjon til land utenfor bostedslandet ditt, som kan ha andre regelverk for personvern enn ditt eget land. Under visse omstendigheter kan domstoler, politi, tilsynsorganer eller sikkerhetspoliti i de andre landene ha rett til å få tilgang til personopplysningene dine.
Dersom du er bosatt i EØS, kan personopplysningene dine bli overført til de tilknyttede selskapene våre eller tjenesteleverandører i ikke-EØS-land som EU-kommisjonen mener tilbyr tilfredsstillende databeskyttelse i henhold til EØS-standarder (du finner hele listen over disse landene her (http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/adequacy/index_en.htm). Når det gjelder overføringer fra EØS til land som EU-kommisjonen mener ikke gir tilstrekkelig beskyttelse, for eksempel USA, har vi innført formålstjenlige tiltak, blant annet bindende bedriftsforskrifter for opplysninger om kunder, leverandører og forretningspartnere og/eller standard kontraktmessige bestemmelser vedtatt av EU-kommisjonen for å beskytte personopplysningene dine. Du kan se en kopi av disse tiltakene ved å følge lenken over eller kontakte oss her.
Hvis du befinner deg i EØS, kan de personlige opplysningene dine overføres til våre tilknyttede selskaper eller tjenesteleverandører i ikke-EØS-land som EU-kommisjonen mener har et tilfredsstillende nivå av databeskyttelse i henhold til EØS-standarder (den fullstendige listen over disse landene er tilgjengelig her http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/adequacy/index_en.htm). For overføringer fra EØS-land til land som ikke anses å ha tilfredsstillende nivå av databeskyttelse av EU-kommisjonen, slik som USA, har vi fått på plass tilstrekkelige tiltak, som våre Bindende selskapsregler for opplysninger om kunde, leverandør og forretningspartner og/eller standard avtalefestede klausuler vedtatt av EU-kommisjonen for å beskytte de personlige opplysningene dine. Du kan få en kopi av disse tiltakene ved å følge koblingen ovenfor eller ved å kontakte privacy@philips.com.
Hvor lenge oppbevarer vi opplysningene?
Vi oppbevarer personopplysningene så lenge det trengs eller er tillatt basert på hvilke formål opplysningene samles inn for. Kriteriene vi bruker til å fastslå oppbevaringstiden, omfatter (i) hvor lenge du bruker appen og tjenestene, (ii) om vi er underlagt en juridisk forpliktelse, eller (iii) om oppbevaring anbefales basert på den juridiske stillingen vår (for eksempel med hensyn til gjeldende preskripsjonsbestemmelser, rettssaker eller lovpålagte undersøkelser).
Valgene og rettighetene dine
Dersom du vil sende en forespørsel om å få tilgang til, rette, slette, begrense eller protestere mot behandlingen av personopplysninger du har gitt oss tidligere, eller dersom du vil sende en forespørsel om å motta en elektronisk kopi av personopplysningene dine for det formålet å videresende dem til et annet selskap (i den grad gjeldende lovgivning tillater slik overføring av opplysninger), kan du kontakte oss her. Vi vil besvare forespørselen i henhold til gjeldende lovgivning.
I forespørselen må du oppgi tydelig hvilke personopplysninger du vil ha tilgang til, rette, slette, begrense eller protestere mot behandling av. For din egen beskyttelse kan vi kun imøtekomme forespørsler som gjelder personopplysninger knyttet til kontoen din, e-postadressen din eller annen kontoinformasjon du bruker til å sende oss forespørselen, og det kan hende vi må få bekreftet identiteten din før vi imøtekommer forespørselen. Vi vil forsøke å imøtekomme forespørselen så raskt som det er praktisk mulig.
I tilfeller der vi må innhente samtykke fra deg for å kunne samle inn og/eller personopplysningene dine, kan du når som helst trekke tilbake samtykket, uten at det påvirker lovligheten til behandlingen basert på samtykke før du trakk samtykket tilbake.
Vær oppmerksom på at hvis du tar i bruk (noen av) valgene og rettighetene dine, kan det hende du ikke lenger kan bruke, helt eller delvis, tjenestene våre.
Når vi behandler personopplysningene dine basert på en juridisk forpliktelse vi er underlagt, herunder når du samhandler med oss for å utøve noen av rettighetene dine, anser vi behandlingen for å være i samsvar med artikkel 6.1.(c) i EU-forordning 2016/679.
I tilfeller der vi må oppfylle en kontrakt for å kunne behandle personopplysningene dine for formål som angår tjenestene, kan det hende vi ikke kan tilby tjenestene hvis vi ikke mottar opplysninger fra deg.
Vi tar plikten vår på alvor om å beskytte opplysningene du betror Philips, mot utilsiktet eller uautorisert endring, tap, misbruk, formidling eller tilgang. Philips bruker en rekke sikkerhetsteknologier samt tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte opplysningene dine. Til dette formålet har vi innført blant annet tilgangskontroller, brannmurer og sikre protokoller.
Selv om tjenestene ikke er rettet mot barn, som definert i henhold til gjeldende lov, er Philips' retningslinjer i samsvar med lovverket når det er nødvendig med tillatelse fra foreldre eller foresatte før vi innhenter, oppgir eller bruker personlige opplysninger om barn. Vi er opptatt av å ivareta personvernbehovene til barn, og vi oppfordrer foreldre og verger til å ta en aktiv rolle i barnas Internett-aktiviteter og -interesser.
Hvis foreldre eller foresatte blir klar over at barn har oppgitt personlige opplysninger til oss uten deres samtykke, må de ta kontakt med oss på privacy@philips.com. Hvis vi blir klar over at barn har oppgitt personlige opplysninger til oss, kommer vi til å slette disse opplysningene fra arkivet vårt.
I henhold til California Civil Code avsnitt 1798.83 kan våre kunder som bor i California, én gang i året og uten kostnad, få informasjon fra oss om eventuelle personlige opplysninger vi har oppgitt til tredjeparter for markedsføringsformål i det foregående kalenderåret. Hvis det er aktuelt, vil informasjonen omfatte en liste over kategorier av personlige opplysninger som ble delt, og navn og adresser til alle tredjeparter som vi delte opplysningene med i foregående kalenderår. Hvis du bor i California og ønsker denne informasjonen, kan du sende en e-post til http://www.philips.com/a-w/privacy/questions-and-feedback.html
Tjenestene våre kan komme til å bli endret fra tid til annen uten at du blir varslet om det på forhånd. Derfor forbeholder vi oss retten til å endre eller oppdatere personvernerklæringen fra tid til annen. Når vi oppdaterer personvernerklæringen, oppdaterer vi også datoen øverst i denne personvernerklæringen.
Vi ber om at du regelmessig leser gjennom den nyeste versjonen av personvernerklæringen.
Den nye merknaden om personvern trer i kraft umiddelbart ved publisering. Dersom du ikke godtar den reviderte personvernerklæringen, bør du endre innstillingene dine eller vurdere å slutte å bruke tjenestene våre. Ved fortsatt tilgang til eller bruk av tjenestene etter at slike endringer er trådt i kraft, bekrefter du at du er blitt informert om og godtar personvernerklæringen slik den er endret.
Kontakt oss
Dersom du har spørsmål om denne personvernerklæringen eller hvordan Philips bruker personopplysningene dine, kan du kontakte Philips og/eller personvernombudet vårt her. Du kan eventuelt sende inn en klage til et tilsynsorgan for ditt land eller område.
Philips Consumer Lifestyle B.V.
High Tech Campus 5, 5656 AE,
Eindhoven, Nederland