Personvernerklæring for appen Philips Clean Home+

Denne merknaden om personvern ble sist oppdatert 19. mars 2020.

Med Philips Clean Home+-appen («appen») kan du kontrollere, overvåke og administrere Philips-luftrenserne og robotstøvsugerne dine (samlet kalt «enheter») fra hvor og når som helst («tjenester»).

Appen og enhetene kontrolleres av Philips Consumer Lifestyle B.V. eller noen av deres tilknyttede selskaper eller datterselskaper («Philips», «vår», «vi» eller «oss»). Vi behandler personlige data som er samlet inn fra appen og/eller en hvilken som helst enhet som du velger å sammenkoble med appen.

 

Merknaden om personvern gjelder personlige opplysninger som har blitt samlet inn eller behandlet av enheten og/eller appen. Denne merknaden om personvern har som mål å hjelpe deg med å forstå personvernpraksisen vår når du bruker appen, inkludert hvilke opplysninger vi samler inn, hvorfor vi samler inn opplysningene, og hva vi gjør med dem, i tillegg til dine individuelle rettigheter.

 

Les også merknaden om informasjonskapsler og vilkår for bruk.

Hvilke personlige opplysninger som samles inn, og til hvilke formål

Vi mottar eller innhenter personlige opplysninger, slik det beskrives nedenfor, når vi tilbyr tjenestene våre, inkludert når du får tilgang til, laster ned og installerer Appen.
account data

Kontoopplysninger
Du kan logge på appen ved hjelp av en MyPhilips-konto eller ved å bruke en profil på sosiale medier. Brukere i Kina kan også logge på med telefonnumrene sine.

 

  • Når du logger på via sosiale medier, kan de personlige opplysningene vi samler inn, være den offentlige profilen din (f.eks. profilbilde, identifisering, kjønn, profillenke, bursdag, hjemmeside og plassering) og e-post, som vi bruker til å bekrefte at det er deg. I Kina kan du logge på ved hjelp av Wechat-kontoen din. Når du bruker Wechat-kontoen din, samler vi inn din WeChat-konto-ID og offentlige profiler, inkludert navn og profilbilde. Merk deg at leverandøren av de sosiale mediene kan samle inn informasjon basert på at du bruker appen og logger på ved hjelp av kontoen din på sosiale medier. Les merknaden om personvern fra leverandøren av de sosiale mediene du bruker (f.eks. Facebook, Google), for å lære om personvernpraksisen deres.

 

  • Når du oppretter en MyPhilips-konto, kan de personlige opplysningene vi samler inn, inkludere fornavn, brukernavn, passord og e-postadresse. Hvis du gjør dette, sender vi deg en velkomst-e-post for å bekrefte brukernavnet og passordet ditt, kommunisere med deg om forespørslene dine, sende deg utelukkende tjenesterelaterte kunngjøringer eller sende markedsføringsinnhold hvis du har oppgitt at du ønsker det. Du kan også bruke -kontoen til å bestille et produkt eller en tjeneste fra Philips, delta i en kampanje eller et spill, delta i aktiviteter på sosiale medier som er relatert til en Philips-kampanje (for eksempel ved å klikke «liker» eller «del») og delta i produkttester eller undersøkelser.

 

Vi bruker kontoopplysningene dine til å opprette og administrere kontoen din. Ettersom vi bruker kontoopplysningene dine for å tilby deg tjenester, anser vi denne behandlingen som nødvendig for å gjennomføre en kontrakt som du er part i, og som er lovlig under artikkel 6.1 (b), forordning (EU) 2016/679.

Les merLes mindre
Devices data

Enhetsopplysninger
HNår du parkobler enheten med appen, samler vi inn følgende informasjon:

 

  • Luftrenserenheter.

(I) Enhetsdata inkludert enhets-ID, driftsmodus, strøm av/på, modus, viftehastighet, planlegger og kontrollkommandoer.

(II) Generelle luftkvalitetsdata inkludert innendørs allergenindeks, PM2.5, temperatur, gass- og fuktighetsnivå.

 

  • Robotstøvsugerenheter.

(I)  Enhetsdata inkludert enhets-ID, planleggerdata, antall sykluser og varigheten av rengjøring.

 

Vi samler også inn IP-adressen til ruteren som kobles til enheten.

Vi bruker disse opplysningene til å levere tjenestene, gjøre enheten mer oppmerksom på miljøet rundt seg, forbedre enheten og tjenestene våre og gjøre at du kan bli mer engasjert i enheten og tjenestene.

 

Ettersom enhetsdataene dine kun behandles når du parkobler enheten med appen for å bruke tjenestene, anser vi denne behandlingen som nødvendig for å gjennomføre en kontrakt som du er part i, og som er lovlig under artikkel 6.1 (b), forordning (EU) 2016/679.

 

 

Andre oppgitte opplysninger

Avhengig av hvilken modell luftrenseren din er, kan appen vise deg et lite spørreskjema om bekymringene du har rundt luftkvaliteten inne, hvor lenge det er siden du flyttet til huset/rommet og om rommet du har plassert enheten i. Appen bruker svarene dine til å angi den mest aktuelle kjøremodusen for enheten.

Ettersom de andre oppgitte opplysningene dine kun behandles når du parkobler enheter med appen for å bruke tjenestene, anser vi denne behandlingen som nødvendig for å gjennomføre en kontrakt som du er part i, og som er lovlig under artikkel 6.1 (b), forordning (EU) 2016/679.

Les merLes mindre
Cookies

Informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler, etiketter eller lignende teknologier (informasjonskapsler) for å betjene, gi, forbedre, forstå og tilpasse tjenestene våre. Informasjonskapsler gjør det mulig for oss å gjenkjenne mobilenheten din og samle inn de personlige opplysningene dine, inkludert enhetsnummeret ditt, IP-adressen til mobilenheten din, typen mobilnettleser eller operativsystem du bruker, økt- og bruksdata eller tjenesterelatert ytelsesinformasjon, som er informasjon om bruken av appen.

 

Før vi bruker informasjonskapsler, ber vi deg om ditt samtykke til dette. Hvis du vil ha mer informasjon om bruken av informasjonskapsler i denne Appen, kan du lese merknaden vår om informasjonskapsler som du finner i Appens personverninnstillinger.

Les merLes mindre
Customer support

Kundestøtte
Når du trenger kundestøtte, behandler vi opplysninger om saken din, inkludert saksnummer, kontakten din med oss og kontaktinformasjonen din. Merk også følgende:



  • Når du bruker appens funksjon for å kontakte utviklerne, behandler vi en apploggrapport med informasjon om enhetsmodell og ytelse, inkludert de tilknyttede unike identifikatorene.

 

  • Når du bruker appens Kontakt oss-funksjon, behandler vi spørsmål og kommentarer fra deg sammen med informasjon om den mobile enheten (for eksempel produsent, modell og operativsystem) og tilhørende enheter.

 

Vi bruker kundestøtteinformasjonen din til å forstå og løse problemene du opplever, gi støtten som er nødvendig, og kontakte deg når det kreves.

 

Vi behandler kundestøtteinformasjonen din etter behov for å kunne utføre en kontrakt i henhold til artikkel 6.1.(b), forordning (EU) 2016/679. I noen tilfeller behandler vi personopplysningene dine basert på en juridisk forpliktelse som vi er underlagt i henhold til artikkel 6.1.(c), forordning (EU) 2016/679.

Les merLes mindre
Combined data

Kombinerte opplysninger
Vi kan kombinere de personlige opplysningene dine, inkludert kontoopplysninger, enhetsdata og informasjonskapsler, med opplysninger samlet inn under ditt samspill med og bruk av Philips' digitale kanaler, for eksempel sosiale medier, nettsteder, e-post, apper og tilkoblede produkter, inkludert IP-adressene dine, informasjonskapsler, informasjon om den mobile enheten, kommunikasjon du klikker eller trykker på, opplysninger om sted og nettsteder du besøker.


 

Vi analyserer de kombinerte opplysningene for å kunne gi deg personlige tjenester. Det hjelper oss også med å forbedre innholdet, funksjonaliteten og brukervennligheten til appen, enheter og tjenestene, samt til å utvikle nye produkter og tjenester. I dette tilfellet anser vi at behandlingen av de kombinerte opplysningene skal baseres på en legitim interesse for Philips og være lovlig ifølge artikkel 6.1.(f), forordning (EU) 2016/679.

 

Hvis du velger å motta salgsfremmende kommunikasjon om Philips’ produkter, tjenester, arrangementer og kampanjer som kan være relevante for deg basert på preferanser og oppførsel på Internett, kan vi sende deg markedsføringsinformasjon og salgsfremmende kommunikasjon via e-post, telefon og andre digitale kanaler. For å kunne tilpasse kommunikasjonen til preferansene dine og atferden din og gi deg en mer relevant og personlig opplevelse kan vi analysere de kombinerte opplysningene dine. Vi ber deg om samtykke før vi sender deg kampanjekommunikasjon.

Les merLes mindre
Permissions
Tillatelser

 

Når appen trenger tillatelse til å få tilgang til sensorene på den mobile enheten din (f.eks. kamera, Wi-Fi, geoposisjon eller Bluetooth) eller andre opplysninger (f.eks. bilder) i forbindelse med tjenestene, ber vi om samtykke. Vi bruker bare disse opplysningene når vi trenger dem for å levere deg tjenestene, og bare etter at du har gitt samtykke.

 

  • Generelle tillatelser

 

  • Wi-Fi. Gjør at du kan konfigurere parkoblingen mellom enheter.
  • Kamera. Gjør at du kan skanne QR-koden for å starte parkoblingen av enhet(er).
  • Foto. Gjør at du kan aktivere funksjonen for bildedeling, som gjør det mulig å ta bilder av luftkvaliteten både innendørs og utendørs og dele dem via SMS/Wechat eller andre sosiale kanaler.
  • Anrop. Gjør at du kan ringe Philips' kundestøtte via appen.
  • Omtrentlig geografisk plassering og plassering.
  • Sammenkobling av enheter. Operativsystemene for Android krever omtrentlig geografisk plassering for å kunne koble appen til enheten. iOS krever tilgang til opplysninger om plasseringen din for å kunne registrere at appen og enheter er i nærheten av hverandre. Philips behandler imidlertid ikke slike data på noen måte. Opplysningene lagres på den mobile enheten din, der Philips ikke har tilgang til dem. Hvis du sletter profilen eller appen, slettes disse opplysningene fra enheten.
  • Finn en Philips-lokasjon nær deg. Når du aktiverer denne funksjonen, bruker vi opplysningene om plasseringen din til å anvise deg til en butikk eller forbrukerstøtte nær deg.
  • Filer. Appen krever tilgang til filene på den mobile enheten for å lagre språkkonfigurasjoner og andre filer som appen bruker (f.eks. grafikk, mediefiler eller andre store programressurser). Hvis du sletter appen, slettes opplysningene fra den mobile enheten.

 

  • Tillatelser for luftrenseren.
  • Informasjon om vær og luftkvalitet. Når denne tillatelsen aktiveres, deler appen de anonymiserte opplysningene om plasseringen din (bynivå) med en av tjenesteleverandørene våre for å gi deg et situasjonskart med informasjon om luftkvalitet på startsiden i appen.

 

Du kan når som helst blokkere apptillatelsene i innstillingene til mobilenheten.

 

 

Hvem de personlige opplysningene deles med

Philips kan videreformidle dine personlige opplysninger til tredjeparts tjenesteleverandører, forretningspartnere eller andre tredjeparter i henhold til denne personvernerklæringen og/eller gjeldende lov.

 

 

Tjenesteleverandører

Vi arbeider med tredjeparts tjenesteleverandører som hjelper oss med å drifte, tilby, forbedre, forstå, tilpasse, støtte, og markedsføre tjenestene våre.

Vi kan dele de personlige opplysningene dine med følgende tjenesteleverandører:

 

 

  • IT- og nettskyleverandører

Disse tjenesteleverandørene leverer nødvendig maskinvare, programvare, nettverk, lagringsplass, transaksjonstjenester og/eller tilhørende teknologi som kreves for å kjøre appen eller tjenestene.

 

  • Leverandører av analyse og måling av brukerengasjement

Disse leverandørene leverer bestemte tjenester for appen, for eksempel appanalyse, innebygde tjenester og push-varsler.

 

Philips krever at tjenesteleverandørene gir et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for de personlige opplysningene dine som ligner det nivået vi tilbyr. Vi krever at tjenesteleverandørene våre kun behandler de personlige opplysningene dine i samsvar med våre instruksjoner og kun for de spesifikke formålene nevnt ovenfor, at de kun har tilgang til et minimum av opplysningene de trenger for å levere en bestemt tjeneste og at de beskytter sikkerheten til dine personlige opplysninger.

 

Andre tredjeparter

Philips kan også samarbeide med tredjeparter som behandler dine personlige opplysninger for egne formål. Hvis Philips deler personlige opplysninger med tredjeparter som bruker dine personlige opplysninger for sine egne formål, vil Philips sørge for å informere deg og/eller innhente samtykket ditt i samsvar med gjeldende lover, før vi deler dine personlige opplysninger. I dette tilfellet bør du lese personvernerklæringene deres nøye, ettersom de informerer om personvernspraksisen sin, inkludert hva slags personlige opplysninger de samler inn og hvordan de bruker, behandler og beskytter dem.

 

Philips selger noen ganger en bedrift eller en del av en bedrift til et annet selskap. En slik overføring av eierskap kan innebære at de personlige opplysningene dine som er direkte relatert til den aktuelle bedriften, overføres til kjøpsselskapet. Alle våre rettigheter og forpliktelser i henhold til vår personvernerklæring kan fritt overføres av Philips til våre tilknyttede selskaper, i forbindelse med fusjon, oppkjøp, restrukturering eller salg av eiendeler, eller som følge av lov eller på annen måte, og vi kan overføre de personlige opplysningene dine til alle våre tilknyttede selskaper, etterfølgende enheter eller nye eiere.

 

Amazon Alexa

I noen land støtter vi ferdigheter for luftrenseren fra Philips. Hvis du aktiverer ferdigheten, kan du kontrollere enheten(e) din(e) via Amazon Alexa. Når du aktiverer Amazon Alexa, leverer Amazon sine egne tjenester til deg. Vi ber deg lese Amazon Alexas vilkår og betingelser og personvernretningslinjer.

 

Tmall Genie

I Kina støtter vi Philips Air Skill i Tmall Genie-appen. Hvis du aktiverer ferdigheten, kan du kontrollere enheten via Tmall Genie. I dette tilfellet tilbyr Tmall Genie sine egne tjenester til deg. Vi ber om at du leser Tmall Genies vilkår og betingelser og personvernretningslinjer.

Les merLes mindre
With whom are Personal Data shared?
Overføringer på tvers av landegrenser
De personlige opplysningene dine kan lagres og behandles i et hvilket som helst land der vi har fasiliteter eller hvor vi engasjerer tjenesteleverandører, og ved å bruke tjenestene godtar du overføring av eventuelle opplysninger til land utenfor bostedslandet ditt, som kan ha databeskyttelsesregler som er forskjellige fra reglene i landet du bor i. Under visse omstendigheter kan domstoler, rettshåndhevende organer, reguleringsorganer eller sikkerhetsmyndigheter i disse andre landene ha rett til å få tilgang til de personlige opplysningene dine.

 

Hvis du befinner deg i EØS, kan de personlige opplysningene dine overføres til våre tilknyttede selskaper eller tjenesteleverandører i ikke-EØS-land som EU-kommisjonen mener har et tilfredsstillende nivå av databeskyttelse i henhold til EØS-standarder (den fullstendige listen over disse landene er tilgjengelig her http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/adequacy/index_en.htm). For overføringer fra EØS-land til land som ikke anses å ha tilfredsstillende nivå av databeskyttelse av EU-kommisjonen, slik som USA, har vi fått på plass tilstrekkelige tiltak, som våre Bindende selskapsregler for opplysninger om kunde, leverandør og forretningspartner og/eller standard avtalefestede klausuler vedtatt av EU-kommisjonen for å beskytte de personlige opplysningene dine. Du kan få en kopi av disse tiltakene ved å følge koblingen ovenfor eller ved å kontakte oss her.

 

Hvor lenge beholder vi opplysningene dine?

Vi beholder de personlige opplysningene dine så lenge som nødvendig eller tillatt i lys av formålet/formålene som opplysningene ble samlet inn for. Kriteriene som blir brukt for å bestemme lagringsperioden inkluderer: (i) hvor lenge du bruker appen og tjenestene, (ii) hvorvidt vi er underlagt en juridisk forpliktelse, eller (iii) om lagringen er tilrådelig i lys av vår juridiske stilling (for eksempel i henhold til gjeldende vedtekter om begrensninger, rettstvister eller forskriftsmessige undersøkelser).

Les merLes mindre
Amazon Alexa
Dine valg og rettigheter

Hvis du vil sende inn en forespørsel om å få tilgang til, rette, slette, begrense eller protestere på behandling av personlige opplysninger som du tidligere har gitt oss, eller hvis du vil sende inn en forespørsel om å motta en elektronisk kopi av de personlige opplysningene dine for å overføre dem til et annet selskap (i den grad denne retten til dataoverførbarhet er gitt til deg etter gjeldende lov), kan du kontakte oss her. Vi vil svare på forespørselen din i samsvar med gjeldende lov.

I forespørselen din må du klargjøre hvilke personlige opplysninger du ønsker å få tilgang til, rette, slette, begrense eller motsette deg behandling av. For din egen beskyttelse kan vi bare behandle forespørsler angående personlige opplysninger som er knyttet til kontoen din, e-postadressen din eller annen kontoinformasjon som du bruker til å sende oss en forespørsel, og vi må bekrefte identiteten din før vi kan behandle forespørselen. Vi vil prøve å etterkomme forespørselen din så snart det er praktisk mulig.

 

Der vi er avhengige av samtykke for å samle inn og/eller behandle de personlige opplysningene dine, kan du trekke tilbake samtykket ditt når som helst, uten at det påvirker lovligheten til behandlingen fordi du ga samtykke før tilbaketrekningen.

Vær oppmerksom på at du ved å benytte deg av (noen av) valgene og rettighetene dine, kanskje ikke lenger er i stand til å, helt eller delvis, benytte deg av tjenestene våre.

 

Når vi behandler personopplysningene dine basert på en juridisk forpliktelse som vi er underlagt, inkludert når du kontakter oss for å utøve noen av rettighetene dine, anser vi at behandlingen er lovlig i henhold til artikkel 6.1.(c), forordning (EU) 2016/679.

 

Vi beskytter dine personlige opplysninger

Vi ser alvorlig på ansvaret vårt for å beskytte opplysningene du oppgir til Philips, mot utilsiktet eller uautorisert endring, tap, misbruk, avsløring eller tilgang. Philips bruker en rekke sikkerhetsteknologier, tekniske og organisatoriske tiltak for å bidra til å beskytte opplysningene dine. For dette formålet implementerer vi blant annet tilgangskontroll og bruker brannmurer og sikre protokoller.

Les merLes mindre
Special information for parents
Spesialinformasjon til foreldre

Selv om tjenestene ikke er rettet mot barn, som definert i henhold til gjeldende lov, er Philips' retningslinjer i samsvar med lovverket når det er nødvendig med tillatelse fra foreldre eller foresatte før vi innhenter, oppgir eller bruker personlige opplysninger om barn. Vi er opptatt av å ivareta personvernbehovene til barn, og vi oppfordrer foreldre og verger til å ta en aktiv rolle i barnas Internett-aktiviteter og -interesser.

 

Hvis foreldre eller foresatte blir klar over at vedkommendes barn har oppgitt personlige opplysninger til oss uten deres samtykke, må de ta kontakt med oss her. Hvis vi blir klar over at barn har oppgitt personlige opplysninger til oss, kommer vi til å slette disse opplysningene fra arkivet vårt.

Les merLes mindre
Changes to the privacy notice
Lokal informasjon: Personvernrettigheter i California (bare i USA)

I henhold til California Civil Code avsnitt 1798.83 kan våre kunder som bor i California, én gang i året og uten kostnad, få informasjon fra oss om eventuelle personlige opplysninger vi har oppgitt til tredjeparter for markedsføringsformål i det foregående kalenderåret. Hvis det er aktuelt, vil informasjonen omfatte en liste over kategorier av personlige opplysninger som ble delt, og navn og adresser til alle tredjeparter som vi delte opplysningene med i foregående kalenderår. Hvis du bor i California og ønsker denne informasjonen, kan du sende en e-post til http://www.philips.com/a-w/privacy/questions-and-feedback.html

Les merLes mindre
Changes to the privacy notice
Endringer i denne personvernerklæringen

Tjenestene våre kan endres fra tid til annen uten forvarsel. Derfor forbeholder vi oss retten til å endre eller oppdatere denne personvernerklæringen. Når vi oppdaterer denne personvernerklæringen, oppdaterer vi også datoen øverst i denne personvernerklæringen.

 

Vi oppfordrer deg til å regelmessig lese gjennom de siste versjonene av denne personvernerklæringen.

 

Den nye personvernerklæringen trer i kraft umiddelbart ved offentliggjøring. Hvis du ikke godtar den nye versjonen, bør du endre preferansene dine eller vurdere å slutte å bruke tjenestene. Ved å fortsette å oppsøke eller bruke tjenestene våre etter at endringene er trådt i kraft, bekrefter du at du har fått informasjon om og samtykker i den endrede personvernerklæringen.

Les merLes mindre
Contact

Kontakt oss
Hvis du har noen spørsmål om denne merknaden om personvern eller om måten Philips bruker dine personlige opplysninger, kan du kontakte vår databeskyttelsesansvarlige her. Alternativt har du rett til å klage til en kompetent tilsynsmyndighet for landet ditt eller regionen din.

 

Philips Consumer Lifestyle B.V.

High Tech Campus 5, 5656 AE,

Eindhoven, Nederland