Søvnapné

Klare fakta

Forklaring på 20 vanlige myter om obstruktiv søvnapné
Teofilo Lee-Chiong MD

Få klare fakta fra Teofilo Lee‑Chiong MD
Chief Medical Liaison, Philips Home Healthcare Solutions

Hvor farlig er OSA?

Myte

Snorking er bare plagsomt, og har ingen medisinske konsekvenser.

 

Fakta

Snorking er en risikofaktor for obstruktiv søvnapné, som kan ha konsekvenser for helsen både på kort og lang sikt hvis det ikke behandles.

Myte

Snorking er bare plagsomt, og har ingen medisinske konsekvenser.

 

Fakta

Snorking er en risikofaktor for obstruktiv søvnapné, som kan ha konsekvenser for helsen både på kort og lang sikt hvis det ikke behandles.

Høyt blodtrykk
Høyt blodtrykk
Hjertesykdommer
Hjertesykdommer
Hjerteinfarkt
Hjerteinfarkt
Slag
Slag
Ulykke
Ulykke

Hvem er virkelig i faresonen?

Myte

Voksne som har fått fjernet mandlene i barndommen utvikler ikke obstruktiv søvnapné.

 

Fakta

Selv om du har fått fjernet mandlene, kan du likevel utvikle obstruktiv søvnapné som voksen.

Myte

Jeg sover aldri på ryggen, og derfor har jeg liten risiko for å utvikle obstruktiv søvnapné.

 

Fakta

Søvnapné kan utvikle seg uavhengig av sovestillingen.

Myte

Bare overvektige middelaldrende menn utvikler obstruktiv søvnapné.

 

Fakta

Søvnapné rammer menn, kvinner og barn i alle størrelser og aldre.

Cirka 3 % av den voksne befolkningen i Norge lider av søvnapne, men forskere mener at det er store mørketall og at det kan forekomme hos 5-10 %.

1 av 5

Hvordan får jeg diagnose?

Myte

En enkel nattlig måling av oksygenet i blodet er tilstrekkelig for å diagnostisere obstruktiv søvnapné.

 

Fakta

Diagnostisering av søvnapné krever også måling av hjerneaktivitet, åndedrett, bevegelse av muskler og ekstremiteter, og lyd.

Myte

Den eneste måten å få en diagnose for søvnapné på, er å sove i et søvnlaboratorium.

 

Fakta

Bærbar teknologi for søvntesting kan gjøre det mulig å teste deg hjemme, avhengig av din helsetilstand.

Myte

Jeg tror ikke at jeg vil føle meg til pass i et søvnlaboratorium.

 

Fakta

Selv om mange personer tenker slik, er de aller fleste i stand til å sovne på søvnlaboratoriet.

Hvordan får jeg diagnose?

Forstå CPAP-masker

Myte

En CPAP-helmaske er alltid bedre enn en nesemaske.

 

Fakta

Ikke nødvendigvis. Helmasker er forbundet med flere lekkasjer, høyere trykkrav, og lavere behandlingssamsvar. Mange personer klarer seg fint med en nesemaske hvis de ikke puster gjennom munnen. Hvis de puster gjennom munnen vil en hakestropp være en alternativ løsning.

Myte

Jeg ser ikke tiltrekkende ut når jeg bruker en CPAP-maske.

 

Fakta

En nyere studie viser at CPAP-brukere er mer tiltrekkende enn personer som ikke blir behandlet. En god natts søvn i samme rom som partneren din kan være verdt masken.

Myte

En maske passer alle.

 

Fakta

Alle har et unikt ansikt. Det er viktig å finne masken som passer og fungerer for deg.

Forstå CPAP-masker

Forstå CPAP-apparater

Myte

Folk flest som har fått foreskrevet CPAP-apparater, bruker dem ikke.

 

Fakta

Fremgang innen masker, apparater og motivasjonsstøtte kan hjelpe de som sliter med behandlingen med å bli regelmessige brukere av CPAP.

Myte

Det er vanskelig å sove med en CPAP-maskin på grunn av støyen den avgir.

 

Fakta

Nye teknologiske fremskritt har resultert i CPAP-maskiner som avgir mye mindre støy.

Myte

All CPAP-apparater er like.

 

Fakta

CPAP-apparater har ulike funksjoner, inkludert fast eller variabel trykkavlastning og fuktet ventilasjon. Finn ut hva som fungerer best for deg.

Forstå CPAP-apparater

Forstå behandlingen

Myte

CPAP-brukere vil dø øyeblikkelig hvis det oppstår et strømbrudd.

 

Fakta

Ikke i det hele tatt! Alle maskene er utformet slik at du kan puste med dem på selv om apparatet slutter å fungere.

Myte

Jeg er for gammel til å starte CPAP-behandling.

 

Fakta

Du er aldri for gammel til å begynne å nyte fordelene av å behandle søvnapnéen din.

Myte

Oksygenbehandling er like effektivt som CPAP for personer med obstruktiv søvnapné.

 

Fakta

Dette er ikke tilfelle. I motsetning til oksygenbehandling, håndterer CPAP pustestopp. I noen tilfeller kan oksygenbehandling bli foreskrevet samtidig med CPAP.

Myte

Hvis jeg drikker alkohol om kvelden, sover jeg bedre.

 

Fakta

Alkohol hjelper deg kanskje med å falle i søvn, men reduserer også REM-søvn, et viktig søvnstadium. Det kan også forverre symptomene på søvnapné.

Myte

Hvis jeg går ned i vekt, vil det være nok til å behandle søvnapnéen min.

 

Fakta

Det kan hjelpe, men siden overvekt ikke er den eneste årsaken til søvnapné, kan det hende du trenger CPAP-behandling uavhengig av vekten.