1
0

Handlekurv

Det ligger for øyeblikket ingen varer i handlekurven din.

    Produkter

    Philips AVENT - Chunkier food choices for your baby

    Større utvalg innen babymat

    Når babyen har blitt ni måneder, kan den få et litt større utvalg av mat, for eksempel hardere fingermat som rå grønsaksstenger.

    Philips AVENT - Chunkier food choices for your baby

    Hvordan lage babymat

    Selv om du fremdeles må mate babyen, er det en god idé å oppmuntre den til å prøve å spise litt selv. Ved å tilby variert mat med ulike farger og former, vekker du babyens interesse for å prøve ut ny mat.

    Husk at små mager blir fort fulle, så unngå å gi måltider som kun består av mat med høyt fiberinnhold, slik som helkornsbrød.

    Fett er en viktig energikilde og inneholder verdifulle vitaminer som A-vitamin. Gi derfor ikke melk, ost og smør med redusert fettinnhold til barn under to år.

    Når barnet har fylt to år, er det vanlig at det begynner å avvise ny mat og også mat som falt i smak tidligere. Det positive er at hvis du fortsetter å tilby mye variert mat i denne fasen, vil du minske sannsynligheten for at de blir kresne senere.

    Selv om barnet ditt blir kresent i matveien, vil de fleste barn lære seg å like det de ser at foreldrene og andre barn spiser. Derfor bør du spise sammen med barnet ditt ofte og la barnet få sitte og spise sammen med andre barn. Dette gir også gode sosiale ferdigheter.

    Måltidsplanlegger

    Dag 1

    Frokost:

    Cornflakes med kiwi

    Lunsj:

    Kyllingkarrigryte med ris og dampkokt blomkål

    Yoghurt blandet med fersk mangopuré

    Middag:

    Pasta med paprikasaus

    Eggekrem og bringebær

    Fingermat:

    Kiwiskiver, blomkålbiter, brødpinner, kokt pasta

    Dag 2

    Frokost:

    Müsli med blåbær

    Lunsj:

    Pasta med bolognesesaus

    Klementinbåter

    Middag:

    Fisk og potetbåter med grønnsakswok

    Fersken- og bringebærsmoothie

    Fingermat:

    Blåbær, kokt pasta, wokede grønnsaksstenger

    Dag 3

    Frokost:

    Eggerøre på ristet brød

    Lunsj:

    Lam med couscous og dampkokte grønnsaker

    Rispudding

    Middag:

    Asparges med fetaost

    Jordbær

    Fingermat:

    Biter av moden pære, dampkokte grønnsaker, cherrytomater

    Opplysningene i disse artiklene er kun ment som generelle råd og skal ikke erstatte råd fra helsevesenet. Hvis du eller noen i familien din har symptomer eller helsetilstander som er alvorlige eller vedvarende, eller du trenger medisinsk rådgivning, ta kontakt med helsepersonell. Philips Avent er ikke ansvarlig for eventuelle skader som følge av informasjonen på dette nettstedet.

    Beslektede produkter

    Beslektede råd

    Enkle oppskrifter for barn

    Enkle oppskrifter for barn

    Smårollingmat – et balansert kosthold

    Smårollingmat – et balansert kosthold

    Sterilisering av utstyr

    Sterilisering av utstyr

    Tips om smårollinger og mat

    Tips om smårollinger og mat