sep 29, 2017

Verdsett hjertet ditt med sunn, hjemmelaget mat på Verdens hjertedag

Philips oppfordrer alle til å ta kontroll over sin egen helse og bidra til å forebygge hjertesykdom

• 39 % av voksne over 18 år er nå overvektige og 13 % lider av fedme – en svært stor risikofaktor for hjertesykdom
  • Å tilberede hjemmelaget mat bringer familier og mennesker sammen, styrker relasjoner og bygger sunne rutiner for livet
  • Matlagingsproduktene fra Philips gjør det enklere å tilberede næringsrike og smakfulle måltider, og bidrar til at alle kan ha et balansert og næringsrikt kosthold

Philips WHD

Oslo, Norge – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), global leder innen helseteknologi og stolt partner av Verdens hjerteorganisasjon – World Heart Federation (WHF), oppfordrer alle til å ta kontroll over egen helse på Verdens hjertedag. Dette er et årlig initiativ som skaper oppmerksomhet om hjertesykdom og assosierte risikoer. Selv om vi i stigende grad er klar over at hjertesykdom er et økende problem, kommer det kanskje som en overraskelse at det er den hyppigste dødsårsaken på verdensbasis[i]. Det er estimert at over 17,5 millioner mennesker døde av kardiovaskulære sykdommer i 2015, noe som representerer 31 % av alle dødsfall¹ i verden.

Dette er ikke bare en sykdom som rammer eldre – på verdensbasis dør 1 av 10 personer i alderen 30–70 år av kardiovaskulær sykdom[ii]. Årsaken er delvis vår moderne livsstil, som medfører at vi konsumerer mat med et høyere innhold av kalorier, fett, sukker og salt. Dette bidrar til de viktigste risikofaktorene for hjertesykdom, som f.eks. høyere blodtrykk, høyt blodsukker, økte nivåer av fettstoffer i blodet og fedme¹. Ifølge Verdens helseorganisasjon er faktisk 39 % av voksne over 18 år overvektige og 13 % lider av fedme[iii]. Enkle atferdsendringer, som f.eks. å spise mer fersk mat og ta kontroll over egen helse, kan imidlertid hjelpe til å redusere risikoen for å utvikle hjertesykdom.

«I løpet av det siste århundret har den økte bruken av tobakk sammen med omfattende endringer i kosthold og fysisk aktivitet bidratt til epidemien med kardiovaskulær sykdom, som tar flest liv verden over. En usunn livsstil er hovedårsaken til hjerteinfarkt og slag, dermed er en eliminering i bruken av tobakk, et sunt kosthold og mer fysisk aktivitet avgjørende for å hjelpe folk til å leve lengre, bedre og mer hjertesunne liv. En enkelt måte å redusere risikoen for hjertesykdom og slag, er å spise sunt ved å redusere mengden fettstoffer, øke inntaket av frukt og grønnsaker og redusere mengden bearbeidet, ferdigpakket og sukkerholdig mat og drikke i kostholdet», sier professor David Wood, president i Verdens hjerteorganisasjon.

Det sier seg selv at det er viktigere enn noensinne at vi er oppmerksomme på hva vi spiser, men det er lett å gi etter for fristelsen til å spise enkelte typer mat, noe som ha en kritisk effekt på vekten og dermed vår hjertehelse.

Hos Philips tror vi at mat og drikke er byggesteinene til et sunt liv, men dette utelukker ikke at vi kan nyte deilig mat som vi liker. Hjemmelaget mat er svært nærende, gir oss kontroll over de ingrediensene vi bruker og dermed kvaliteten på måltidet. I tillegg vil det å tilberede og spise hjemmelaget mat samle familier og mennesker, styrke relasjoner og bygge sunne rutiner for livet. Våre matlagingsprodukter er utformet for å gjøre tilberedning av næringsrike og smakfulle måltider enklere, noe som vil hjelpe alle til å ha et balansert og næringsrikt kosthold.

Forskning viser at 82 % av oss gjerne vil ha hjelpemidler som kan gjøre det lettere å tilberede sunne måltider, som f.eks. en Airfryer[iv]. Philips har skapt Airfryer, et unikt apparat som ved hjelp av varmluft raskt og enkelt tilbereder lekker og sunn mat. Airfryer er nå ledende i bransjen, og siden lanseringen er det solgt over 8 millioner Philips Airfryere globalt[v] – et tall som tilsvarer to solgte Airfryere hvert minutt[vi]. Med dette apparatet kan man tilberede smakfull og sunnere mat uten eller med lite olje hjemme i sitt eget kjøkken.

I tillegg spiser 80 % av oss fortsatt ikke anbefalt mengde frukt og grønnsaker[vii] – noe vår hektiske livsstil gjerne har en stor del av skylden for. Vårt utvalg av juice-maskiner, blendere og suppemaskiner er utviklet for at vi raskt og enkelt kan få i oss et variert inntak av næringsstoffer. Med innovativ teknologi kan de frigjøre næringsstoffer fra ingrediensene, som deretter kan konsumeres hjemme eller når man er på farten.

«Hva vi spiser og drikker er et daglig valg. Vi forstår viktigheten av hjertehelse og anser mat og drikke som vesentlige elementer for å øke antall friske hjerter – derfor ønsker vi å bidra til å gjøre disse daglige valgene enklere. Vi er overbevist om at det alltid finnes måter å gjøre livet bedre, og vi er opptatt av å finne løsninger som muliggjør langsiktige og sunne tilberednings- og spisevaner – samtidig som vi respekterer forbrukernes ønske om ikke å kompromiss med smaken. Vi ønsker å gjøre det mulig for alle å nyte de langsiktige helsemessige fordelene med hjemmelaget mat, som f.eks. redusert risiko for overvekt eller fedme og utvikling av hjertesykdom», uttaler Selina Thurer, Business Leader Kitchen Appliances, Philips.

[i] Faktaark fra Verdens helseorganisasjon, juli 2017: www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/

[ii] Verdens helseorganisasjon 2012

[iii] Verdens helseorganisasjon: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/

[iv] Kjøpsundersøkelse for Airfryer, Philips USA, februar 2016

[v] Leveringsdata fra Philips

[vi] Basert på 8 034 81 Airfryere solgt mellom september 2010 og august 2017

[vii] Verdens helseorganisasjon, 2015. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/trs916/en/

Om Koninklijke Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er et ledende helseteknologiselskap med fokus på å forbedre menneskers helse og kunne gi bedre resultater gjennom hele helsekjeden, fra en sunn livsstil og forebygging, til diagnose, behandling og hjemmebehandling. Philips bruker avansert teknologi i kombinasjon med klinisk- og forbrukerrelatert innsikt for å levere helhetlige løsninger. Selskapet er ledende innenfor bildediagnostikk, bildestyrt behandling, pasientovervåkning og helseinformatikk, samt forbrukerhelse og hjemmebehandling. Philips har hovedkontor i Nederland og hadde i 2016 en omsetning på 17,4 milliarder EUR. Selskapet har cirka 70 000 ansatte med salg og tjenester i mer enn 100 land. Nyheter om Philips finnes på www.philips.no.

Les merMindre informasjon

Temaer