Nyhetssenter | Norge

aug 28, 2017

Pasienter og leger sparer tid med nytt håndholdt ultralydapparat

Det bør være enklere og raskere for leger og helsepersonell å undersøke pasienter med ultralyd, tidlig i undersøkelsesfasen. Derfor lanserer Philips sitt nye håndholdte ultralydsystem i Norden, som vil sikre effektive point-of-care undersøkelser til fordel for pasientene.

Ultralydapparater er et utbredt verktøy i den norske helsetjenesten når helsepersonellet skal vurdere hva som skjer inne i kroppen. I dag skjer ultralydundersøkelsene på sykehus, vanligvis med et stort og kostbart apparat, som ofte kun kan vedlikeholdes av servicespesialister. Nå derimot, vil helsepersonell ha mulighet til å undersøke pasienter med ultralyd når som helst, og hvor som helst. Dette skjer når Philips lanserer Lumify på det norske markedet.

Philips Lumify er et håndholdt ultralydapparat som ser ut som en vanlig transduser. Forskjellen er at Lumify har en USB-støpsel i enden som kobler den til en smarttelefon- eller enhet, og med den tilhørende appen blir enheten til et ultralydsystem som alltid er tilgjengelig. Med den nye teknologien, vil hovedsakelig diagnostisering av pasientene bli enklere for landets helsepersonell.

-Hvis alle leger har et håndholdt ultralydapparat hengende rundt nakken i fremtiden, i stedet for et stetoskop, vil de ha mulighet til å raskt kunne ta de første essensielle undersøkelsene. Dette vil bidra til å unngå at pasienter blir sendt rundt mellom forskjellige sykehusavdelinger, som sparer masse tid både for helsepersonellet og pasientene, og kan være avgjørende for pasientenes fremtid, sier Nille Klæbel, Managing Director Philips Denmark og Director Health Systems Nordic.

Stort utviklingspotensiale

Det er spesielt i ambulanser og landets akuttmottak at Philips ser et stort potensiale for Lumify. Ansatte innen kardiologi og personell som tar blodprøver av pasienter flere ganger om dagen, kan også dra fordel av den nye løsningen.

Philips forventer en årlig vekst på omtrent 5 prosent for den håndholdte ultralydteknologien i Norden, da de utkonkurrerer de gamle stasjonære apparatene i førstegangsundersøkelser, og har en bildekvalitet som er like god som de fleste store apparatene.

-Vi ser et enormt vekstpotensial i ultralyd fordi det er harmløst i motsetning til røntgen og CT.

Med utviklingen av app-baserte løsninger, kan vi nå få fordeler av ultralyd ut til grener av helsevesenet vårt som tidligere brukte flere særegne instrumenter for ulike undersøkelser, eller var ute av stand til å utføre kritiske undersøkelser tidlig i undersøkelsesfasen. At diagnoser og oversikt kan oppnås raskt og enkelt vil spare både pasientene og de ansatte for masse tid, og det er på tide, sier Nille Klæbel.

Med den nye teknologien blir pleiepunktet flyttet til første behandlingsstadium, som vil takle "flaskehalsen" som oppstår rundt de få fagfolkene som utfører de spesialiserte undersøkelsene i dag. I stedet kan flere av undersøkelsene nå gjøres via en app-basert tablet plattform. Leger vil nå ha muligheten til å dele resultater med kollegaer på en delt Lumify-plattform, som igjen muliggjør kunnskapsdeling og diskusjon av resultatene. Da appen fungerer som hvilken som helst annen app, har Philips mulighet til å legge til nye funksjoner og forbedre brukeropplevelsen på en kontinuerlig basis.

Philips Lumify er allerede lansert i USA og har blitt mottatt med svært positive tilbakemeldinger, samt vunnet flere priser.

Om Koninklijke Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er et ledende helseteknologiselskap med fokus på å forbedre menneskers helse og kunne gi bedre resultater gjennom hele helsekjeden, fra en sunn livsstil og forebygging, til diagnose, behandling og hjemmebehandling. Philips bruker avansert teknologi i kombinasjon med klinisk- og forbrukerrelatert innsikt for å levere helhetlige løsninger. Selskapet er ledende innenfor bildediagnostikk, bildestyrt behandling, pasientovervåkning og helseinformatikk, samt forbrukerhelse og hjemmebehandling. Philips har hovedkontor i Nederland og hadde i 2016 en omsetning på 17,4 milliarder EUR. Selskapet har cirka 70 000 ansatte med salg og tjenester i mer enn 100 land. Nyheter om Philips finnes på www.philips.no.

Les merMindre informasjon

Temaer

Rasmus Vestergaard

Head of Communication

Lina Faye

Head of Communications

Del på sosiale medier

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Nettstedet vises best med den nyeste versjonen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.