Lysterapi
Trøtt Tiltaksløs

Føler du deg trøtt og sliten?

Er du ofte trøtt på morgenen?

 

Overgangen fra søvn til våken tilstand er en prosess som kan ta en stund: både hjernen og kroppen må tilpasse seg til den nye dagen. Noen mennesker føler seg trøttere enn normalt på morgenen, spesielt på vinterhalvåret. Hvis du har fått nok søvn og våkner opp av deg selv er det oftest lettere å våkne og føle seg uthvilt. Kveldsmennesker synes det er vanskeligere å gå og legge seg tidsnok på hverdagskvelder, noe som resulterer i for lite søvn.

Tips for morgentrøtte:

 

  • Regelmessige tider, også i helgene
    Til en viss grad styres hvor våkne vi er av en indre biologisk klokke. Hvis du alltid står opp klokken 8, både på hverdager og i helgen, blir det enklere å stå opp på morgenen.
  • Gi deg selv en god grunn til å stå opp
    Du kan for eksempel forberede en god frokost kvelden før, ferskpresset juice eller forberede kaffetrakteren.
  • Skru ned tempoet på kvelden
    Unngå sterkt lys og livlig aktivitet de siste timene før du skal sove. Det finnes også såkalte solnedgangssimulatorer i enkelte Wake-Up Lights som hjelper deg med å skru ned tempoet på kvelden.
  • Bytt vekkerklokke
    Sats på en oppvåkningslampe som simulerer soloppgangen med et gradvis sterkere lys på morgenen. På denne måten kan du våkne av soloppgangen, også på vinterhalvåret.

Hvorfor blir vi trøttere om høsten og vinteren?

 

Vi mennesker har en biologisk klokke som gir et signal om at vi skal sove når det blir mørkt og våkne når det blir lyst. Men her i Norden endrer lengden på dagen seg med årstidene, og i vinterhalvåret er det ikke like mye naturlig dagslys. Når lyset endrer seg med årstidene, blir kroppens naturlige rytme forstyrret. Vi får mindre lys, og melatonininnholdet kommer ut av balanse, noe som gjør at vi blir trøttere enn vanlig.

Lite lys innendørs gjør at vi føler oss trøtte

 

De naturlige lysnivåene utendørs varierer fra 2000 lux hvis det er overskyet opp til minst 100 000 lux på en solfylt dag. Lysnivåene på et kontor er betydelig lavere. I øyenhøyde i blikkretningen, ligger lysnivåene på et kontor mellom 100 og 500 lux. Hjemme på kvelden overstiger lysnivåene fra varmhvitt lys sjelden 100 lux.

 

Svakt innendørslys kan gjøre at vi føler oss trøtte, både på dagen og på natten. De fleste kjenner igjen dette. Det er jo for eksempel vanskelig å holde seg våken i en mørk forelesningssal, til og med på dagtid. På vinteren har vi heller ikke tilgang til nok naturlig dagslys, derfor er det vanlig at vi føler oss trøttere og mer nedstemte på den mørkere årstiden.

 

Lave lysnivåer på kvelden og natten gjør det lettere å sovne. Ved å øke lysnivåene i miljøbelysningen innendørs på dagen kan du motvirke trøtthet. Lysnivåer på 1000 og 5000 lux fra lyskilder med høyere andel blått lys har vist seg å være effektive når det gjelder å øke våkenheten på dagen. Lavere lysnivåer kan også være effektive.

Lysterapi mot trøtthet

 

Lysterapi kan hjelpe hvis du føler deg trøtt og sliten. For mennesker som blir påvirket av årstidsforandringene kan sterkt lys på korte vinterdager og fremfor alt i morgentimene motvirke lavt energinivå og dårlig humør. Så lite som 30 minutter med lys kan øke energinivåene hos enkelte mennesker. Når øynene tar inn lys, blir det sendt et stoppsignal til hjernen slik at den slutter å produsere melatonin (søvnhormon). Når melatonininnholdet reduseres, kvikner både kroppen og hjernen til og blir klare for aktivitet. Når det blir mørkt igjen, begynner kroppen nok en gang å produsere melatonin, og du føler deg trøttere og mer søvnig.

Relaterte produkter