Mor og barn
Mor og barn

Smårollingmat – et balansert kosthold

Smårollinger bruker masse energi og trenger derfor et balansert kosthold med mye næringsstoffer og proteiner. Et variert kosthold er viktig for at barnet skal vokse og utvikle seg.

1. Brød, ris, poteter, pasta

Mat med mye stivelse er gode kilder til energi og bør være en viktig del av hvert måltid. Velg både lyse korntyper og fullkornalternativer.

2. Frukt og grønt

Frukt og grønt inneholder vitaminer, mineraler og fiber og bør gis til alle måltidene. Akkurat som med voksne bør barn spise fem om dagen. Det kan være ferske, fryste, hermetiserte eller tørkede frukt og grønnsaker.

3. Kjøtt, fisk, egg, bønner and andre proteinkilder utenom melkeprodukter

Det inkluderer matvarer som nøtter, linser og tofu, som alle inneholder jern og sink. Gi barnet mat fra denne matvaregruppen to ganger om dagen, og fet fisk én eller to ganger i uken.

4. Melk, ost og yoghurt

Barnet bør spise/drikke mat fra denne gruppen tre ganger om dagen. Melk er fortsatt viktig, men barn som har fylt året, trenger ikke like mye som før. Tre glass på omtrent 60-90 ml er nok. Hvis barnet spiser yoghurt eller ost, er det mindre behov for melk. Etter sin første bursdag bør barnet slutte med melk fra tåteflaske. Helmelk kan gis i stedet for morsmelkerstatning. Barn som fremdeles får morsmelk, kan fortsette med det.

5. Mat med mye fett og/eller sukker

Smårollinger liker godt mat med mye fett og/eller sukker, men det er lurt å holde det på et minimum. Du kan servere dessert etter lunsj og middag, men ikke la dette erstatte annen næringsrik mat.

Litt om tilskudd av A- og D-vitamin

I Storbritannia anbefales det at barn under fem år får A- og D-vitamintilskudd. Dette fordi maten de vanligvis spiser, ikke inneholder nok av disse vitaminene. A- og D-vitamin bidrar til et godt immunsystem og er nødvendig for et skjelett i vekst.

Mat barnet bør unngå

Unngå måltider som inneholder mye fett og salt. Hurtigmat og ferdigmat bør kun gis en sjelden gang, om ikke de er laget spesielt for små barn.

Ikke gi barnet slankemat. Mat med lite kalorier er ikke for små barn som trenger energi til å vokse.

Sunn familiemat er det beste valget. Det er næringsrikt og økonomisk ved at du kan lage større mengder av gangen, for deretter å fryse ned det du får til overs, i porsjonspakker. Philips Avent VIA-systemet er ideelt for oppbevaring og servering av mat.

Introdusere nye smaker

Gjør det å spise interessant og variert ved å introdusere nye smaker til barnet i små porsjoner. La det prøve seg frem med noen små munnfuller til å begynne med. Ofte må du gi ny mat flere ganger før barnet aksepterer det, så ikke mist motet. Gi barnet masse fingermat og la barnet selv bestemme når det er forsynt.

Opplysningene i disse artiklene er kun ment som generelle råd og skal ikke erstatte råd fra helsevesenet. Hvis du eller noen i familien din har symptomer eller helsetilstander som er alvorlige eller vedvarende, eller du trenger medisinsk rådgivning, ta kontakt med helsepersonell. Philips Avent er ikke ansvarlig for eventuelle skader som følge av informasjonen på dette nettstedet.

Beslektede produkter

Beslektede råd

Enkle oppskrifter for barn

Enkle oppskrifter for barn

Større utvalg innen babymat

Større utvalg innen babymat

Sterilisering av utstyr

Sterilisering av utstyr

Oppskrifter for spedbarn og smårollinger

Oppskrifter for spedbarn og smårollinger