Consumer
Produkter

Hvilke næringsstoffer finnes i juice?
 

Frukt og grønnsaker er en utmerket kilde til mange av de vitaminene og næringsstoffene vi trenger for å leve et aktivt liv. Verdens helseorganisasjon anbefaler oss å spise mange forskjellige frukter og grønnsaker da de gir oss de fleste mikronæringsstoffene, som for eksempel vitaminer, mineraler, kostfibre og massevis av såkalte ”ikke-næringsstoffer". Disse stoffene er ikke nødvendige for at kroppen skal fungere, men de har positiv effekt og styrker helsen, som for eksempel antioksidanter. 

 

Frukt og grønnsaker inneholder mange næringsstoffer som bidrar til en god helse. Noen av dem er:

  • Store mengder av vitamin C, B, K og karoten (som betakaroten, også kjent som provitamin A), som er viktige for immunforsvaret. 

  • Naturlig sukker gir oss energi og fungerer som drivstoff for hjernen, musklene og andre organer.

  • Jern, magnesium, jod, klor, selen med flere. Disse mineralene og sporstoffene er nødvendige for kroppens biologiske prosesser. 

  • Væsken inne i fruktenes/grønnsakenes celler tas lett opp av fordøyelsessystemet og spiller en viktig rolle i tilførsel av fuktighet til kroppen.

 

Frukt og grønnsaker inneholder dessuten fytokjemikalier, også kalt sekundære plantemetabolitter. Disse fytokjemikaliene, som for eksempel polyfenoler og antocyaner, hjelper til å beskytte fordøyelseskanalen og støtte immunforsvaret. Og ikke minst – frukt og grønnsaker består av cellulose, hemicellulose, lignin og pektin, også kalt kostfiber, som er viktig for en normal tarmfunksjon og tarmhelse.

 

Er det noen forskjell på vitaminnivået i juice fra juicesentrifuge og slowjuicer?
 

Vitaminnivået i juice som fremstilles med juicesentrifuger er i gjennomsnitt likeverdig med det fra slowjuicere. Derimot kan det være variasjoner avhengig av hvilke ingredienser som brukes, det vil si – juicesentrifuger er bedre til å trekke ut vitamin A fra gulrøtter, mens slowjuicere er bedre til å trekke ut vitamin E fra tomater.  

 

Hvilke helsemessige fordeler gir fiber? 
 

Celleveggene som gir struktur og stabilitet til frukt består hovedsakelig av cellulose og pektin, som det er tungt for kroppen å fordøye. Likevel har de mange næringsmessige fordeler for kroppen:
 

  • Vannløselige fibre kan ha en positiv (prebiotisk) effekt på tykktarmen.

  • Uløselige fibre (som ikke løser seg i vann) gir substans til fordøyelsesprosessen, noe som gjør det lettere for maten å bevege seg gjennom fordøyelsessystemet.

 

Hvor mye fiber bør man få i seg hver dag? 
 

Verdens helseorganisasjon anbefaler et daglig inntak på 25-30 gram kostfibre. Denne anbefalingen er gjort på grunn av de helsemessige fordelene ved å spise fiber: 
 

  • Fiber bidrar til å bremse nedbrytingen av karbohydrater (som sukker) for å unngå for høyt blodsukker og for at karbohydratene i kroppen skal holde lenger, noe som gir en lengre energiforsyning. 
  • Det hjelper til å regulere kolesterolinnholdet i blodet. 
  • Det gir næring til godartede bakterier som finnes i tarmen, de såkalte mikrobiota, og sikrer en sunn tarm og et næringsopptak som fungerer. 
  • Det kan bidra til å forhindre at det utvikler seg kreftceller i tykktarmen. 
  • Siden det legger til volum til ingrediensene og dessuten støtter en normal tarmbevegelse, kan fiber hjelpe oss å beholde en normal vekt.

 

Vi bør ikke undervurdere hva kostfiber kan gjøre for helse og velvære. På verdensbasis får vi oss 20–50 % for lite kostfibre fra frukt, grønnsaker og korn.
 

Hvilke helsemessige fordeler gir antioksidanter? 

Frukt og grønnsaker er en god vitaminkilde, blant annet for provitamin A, vitamin C og K samt mange forskjellige B-vitaminer. De er også en god kilde til mineraler som natrium, kalium, kalsium, magnesium, svovel, fosfor, jern, mangan, jod og kobber. I tillegg til disse grunnleggende næringsstoffene, inneholder frukt spesielle fytokjemikalier (også kalt sekundære plantemetabolitter). 
 

Fytokjemikalier har flere funksjoner innenfor selve fruktorganismen, for eksempel å produsere smak og aroma, å gi signaler om at frukten er moden, å forsvare frukten mot inntrengere som f. eks. sporer, samt å gi frukten farge. 
 

I denne gruppen av sekundære plantemetabolitter finner man også antocyaner. Disse har også positive helsemessige effekter på kroppen. De kan støtte immunforsvaret, styrke fordøyelsessystemet og dessuten bidra til å overvinne oksidativt stress – det stresset som oppstår når frie radikaler i kroppen begynner å angripe friskt cellevev og skape ubalanse i kroppssystemet. På samme måte som vitaminer, kan polyfenoler og antocyaner nøytralisere frie radikaler og derved beskytte cellevevet. Denne funksjonen kan måles gjennom ORAC (= Oxygen Radicals Absorbance Capacity) eller ORP (= Oxidation Reduction Potential).

Frukt og grønsaker er med andre ord verdifulle for at kroppen skal fungere normalt, og ferskpresset juice er en svært praktisk metode for å få i seg grønnsaker i den daglige kosten.

Hvorfor er det bra å juice?

Hvorfor er det bra å juice?

Hvor mye sukker inneholder juice?

Hvor mye sukker inneholder juice?