Philips gir søvn til alle på World Sleep Day

mars 14, 2014

Philips engasjerer seg igjen i World Sleep Day. Vi ønsker å sette søkelyset på problemer forbundet med søvnmangel. Men fremfor alt vil vi understreke viktigheten av en god natts søvn i dagens hektiske samfunn. World Sleep Day arrangeres fredag 14. mars.

World Sleep Day er en årlig begivenhet som arrangeres for å minne folk på hvor viktig det er med søvn. Dagen fungerer som en oppfordring til handling i søvnrelaterte spørsmål, f.eks. knyttet til medisin, opplæring og trafikk. World Sleep Day arrangeres av World Association of Sleep Medicine og markeres på mange ulike måter over hele verden.

Søvn til alle!

På World Sleep Day vil Philips Home Healthcare Solutions i Norden komme med en oppfordring for å få folk til å sove bedre. Budskapet er ”Søvn til alle”, og det retter seg mot alle deler av samfunnet. Satsingen er en del av Philips' globale initiativ, Sleep Powers, som har som mål å øke bevisstheten og kunnskapen om søvnrelaterte problemer. Det er fremfor alt en måte å fremheve søvnens rolle i samfunnet på. Dårlig søvnkvalitet kan føre til en rekke helseproblemer, f.eks. høyt blodtrykk, hjertesykdommer, slag og diabetes. Dessuten kan tretthet og søvnmangel være en sterkt medvirkende årsak til stress, fedme, depresjon og mye annet.

”God søvn er en forutsetning for god helse. Samtidig er søvn et felles fundament som alle mennesker har et forhold til, og noe som er svært viktig for alt vi gjør. Hele samfunnet tjener på at folk sover bedre. Derfor anser vi det som vårt ansvar å markere World Sleep Day. Søvn til alle er en oppfordring om å ta vare på seg selv ved å sove bedre og dele egne erfaringer på alle måter man kan”, sier Tor Solheim.

Søvnapné – en usynlig søvntyv

I forbindelse med World Sleep Day lanserer Philips en ny test av søvnkvalitet, der man selv kan finne ut hvor godt eller dårlig man sover, basert på flere spørsmål. Avhengig av hvordan man svarer, kan resultatet vise at man lider av den skjulte folkesykdommen søvnapné. Sykdommen gjør seg gjeldende om natten og fører til kraftig snorking og pustestopp. I dag lider rundt 100 millioner mennesker over hele verden av søvnapné. Om dagen fører det ofte til kraftig tretthet, høyt blodtrykk, irritasjon, smerter osv. Hvis du mistenker at du lider av søvnapné, bør du snarest søke legehjelp. Mennesker med søvnapné er f.eks. oftere innblandet i trafikkulykker enn andre. Søvnapné kan også være direkte farlig hvis du jobber i helsesektoren eller industrien. Philips Home Healthcare Solutions har gjort søvnapné til sitt spesialområde og utvikler egne behandlingsprodukter. Noen eksempler på det er CPAP-systemer og pustemasker. Testen finner du her:

Mer informasjon og kontakt

Philips Home Healthcare Solutions
Tor Solheim, Country Manager HHS Norge
Mobil: +47 22748000

E-post: Tor.solheim@philips.com

Webb Philips: www.philips.no/hhs
Webb World Sleep Day: www.worldsleepday.org

Om Philips Healthcare

Philips Healthcare er en del av Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA). Morselskapet er verdensledende innen elektronikk for hjerte- og akuttbehandling, behandlingshjelpemidler, belysning og livsstilsprodukter. Philips Home Healthcare Solutions er et forretningsområde innenfor Philips Healthcare og arbeider med hjelpemidler knyttet til søvn- og respirasjonsbehandling.