Sosial konkurranse-app skal hjelpe nordmenn mot å forsove seg

november 25, 2013

Hver tredje nordmann slumrer mer i vinterhalvåret enn ellers i året, forteller en ny spørreundersøkelse utført på vegne av Philips. En av to har opplevd å forsove seg, og en av fem sier de har kranglet med partneren på grunn av morgenslumring.

Den nye slumre-appen ‘Unsnooze Yourself’ lar deg og dine venner hjelpe hverandre å stå opp ved å konkurrere om hvem som slumrer minst.

- Med appen ’Unsnooze Yourself’ vil vi på en morsom måte gi nordmenn sjansen til å bli slumrefrie ved å utfordre hverandre på hvem som kommer opp av sengen først, sier Carina Franzén, Marketing Manager, Beauty & Skin Care Nordic, Philips Consumer Lifestyle. - Slumre-fenomenet er noe som skiller nordmenn fra hverandre. Visse avskyr det,mens andre elsker det.

Med gratis-appen ’Unsnooze Yourself’ kan du utfordre både venner og fremmede til å bli slumrefrie ved å konkurrere om hvem som våkner raskest. Hvis en av dine venner slumrer i stedet for å stå opp får du poeng, og omvendt.

Slumrer mest i Norden

Nordmenn slumrer mest i Norden og mye mer enn våre svenske naboer. Mens hele 82 prosent slumrer i Norge, innrømmer bare 68 prosent av svenskene at de trykker på slumreknappen. I Norge slumrer vestlendingene mest, mens vi utsetter oppvåkningen minst i Hedmark.

Slumring gjør trettere

Trass i at så mange som 82 prosent av nordmenn sier de slumrer, opplever en av tre at de faktisk blir trettere av å slumre.

Regionale forskjeller

• Vestlendingene forsover seg mest på grunn av slumring – hele 70% har opplevd det.
  • Trønderne er imidlertid de som har vanskeligst for å komme seg opp. 66 % oppgir at de slumrer mer enn to ganger hver morgen.
  • Hele 40% av hedmarkingene opplever at de blir trøttere av å slumre, mot landsgjennomsnittet på 30%.
  • En av fem i Oslo oppgir at de ville slutte å slumre om de hadde fått vite at det var dårlig for helsen.
  • En av 10 på Sør-Østlandet våkner mer irritert etter at de har slumret.
  • I Agder og Rogaland planlegger en av fem at de skal slumre neste morgen når de stiller alarmen.
  • Nesten 10% av de i Nord-Norge oppgir at slumring er et slags selvplageri.

Her slumrer vi mest i Norge:

1. Vestlandet (85,5 prosent)

2. Agder og Rogaland (85,2 prosent)

3. Oslo (83,1 prosent)

4. Nord Norge (80,6 prosent)

5. Trøndelag (79,5 prosent)
6. Sør-Østlandet (79,5 prosent)
7. Hedmark (76,5 prosent)

Her slumrer vi mest i Norden:

1. Norge (82 prosent)

2. Danmark (71 prosent)

3. Finland (70 prosent)

4. Sverige (68 prosent)

Aktuelle lenker:

Kampanjeside

Link till appen Unsnooze Yourself i App Store

For mer informasjon, kontakt:

Max Hellström
Presseansvarlig Philips Consumer Lifestyle
E-post: max.hellstrom@philips.com

*Undersøkelsen er gjennomført av Snabba Svar september 2013. 1006 nordmenn i alderen 15-70 har deltatt.

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er et allsidig selskap som tilbyr et bredt spekter av helse- og velværeprodukter. Vi ønsker å gi kundene våre en bedre hverdag gjennom nyttige nyskapinger på områdene Healthcare, Consumer Lifestyle og Lighting. Philips, som har hovedkontor i Nederland, omsatte for 24,8 milliarder euro i 2012 og har om lag 114 000 medarbeidere som jobber med salg og tjenester i over hundre land. Selskapet er ledende innenfor kardiologi, pasientovervåking og hjemmebehandling, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningstyper, barbering og egenpleie for menn samt munn- og tannpleie. Du kan lese siste nytt fra Philips på www.philips.com/newscenter.