Philips lanserer den Rosa Testen i kampen mot brystkreft: Har du tatt noen på brystene i dag?

september 28, 2011

Hver dag får 7-8 kvinner diagnosen brystkreft i Norge. Heldigvis kan de fleste bli friske hvis kreften oppdages tidlig. Som hovedsponsor for årets Rosa sløyfe-aksjon lanserer Philips derfor Rosa Testen - en pedagogisk test som hjelper deg å undersøke og oppdage eventuelle forandringer i brystene dine.

Rosa Testen tar bare tre minutter å gjennomføre og består av tre enkle steg: se, beføle og handle. Ved å gjennomføre testen regelmessig blir du bedre kjent med brystene dine, og kan lettere oppdage eventuelle forandringer. Testen er tilgjengelig på www.rosatest.com og som applikasjon for iPhone fra 26. september.

De fleste kjenner noen som har blitt rammet av brystkreft, også i egen familie. 1 av 12 kvinner får diagnosen brystkreft i løpet av sitt liv, og 88 % av disse overlever. Å oppdage brystkreften tidlig er avgjørende for å bli frisk. Det er derfor viktig at man sammen setter fokus på bekjempelse av brystkreft. Rosa Testen kan bidra her.

- Å vise at man bryr seg er enkelt. Ved å oppfordre sin mor, søster, kone eller venninne til å ta Rosa Testen kan du være med på å redde enda flere, sier Frank Brenn, ektemann, pappa og medarbeider i Philips Norge.

- Som hovedsponsor for Rosa sløyfe-aksjonen er kampen mot brystkreft svært viktig for oss, og ikke bare i oktober. Philips har forsket på billeddiagnostikk i 25 år slik at kvinner skal få den beste undersøkelsen og behandlingen av brystkreft tidligst mulig, sier Graham Tranter, skandinavisk sjef i Philips Healthcare.

Rosa Testen er utviklet av Philips i samarbeid med Kreftforeningen. Hensikten med testen er å vektlegge viktigheten av forebyggende arbeid i kampen mot brystkreft, både gjennom en sunn livsstil, men også gjennom regelmessige egenkontroller.

Rosa Testen
Rosa Testen er tilgjengelig på www.rosatest.com og som applikasjon for iPhone fra 26. september.

Forskning fra Philips og Kreftforeningen
Philips’ forskning om kvinners helse: Philips Womens Health Care. Philips’ nordiske helserapport ligger her. Forskning fra Kreftforeningen er tilgjengelig her: http://www.kreftforeningen.no/forskning

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Pia Lindhe

Kommunikasjonsdirektør, Philips Norden
Telefon: + 46 702 04 22 18
E-post: pia.lindhe@philips.com

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et vidtspennende konsern innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger med mennesket i sentrum, basert på grunnleggende kunnskap om forbrukeren og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 120 000 ansatte i mer enn 100 land verden over. Med en omsetning på EUR 22,3 mrd. i 2010, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannpleie. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.no/nyheter