Philips inngår samarbeid med NUDA om å styrke engasjementet for bærekraftig byutvikling

mars 8, 2011

Sammen skal Philips og NUDA styrke den bærekraftige utviklingen i større byer gjennom å fokusere på urban design og byplanlegging. NUDA representerer urbane designere i hele Norden, mens Philips er markedsledende innen belysningsløsninger. Utgangspunktet for samarbeidet er mer effektivt energiforbruk og bedring av innbyggernes helse og velvære.

Philips og NUDA har et felles mål om å utvikle byer i Norden gjennom intelligente, bærekraftige designløsninger som er innovative og forbedrer byrommet. Med samarbeidet ønsker Philips å fremheve betydningen av intelligent lysdesign i urbane strøk.

- En av kjernekompetansene til Philips er å utvikle meningsfylte belysningsløsninger som kan forbedre innbyggernes velvære i større byer. En av våre ambisjoner i år er å etablere samarbeid med organisasjoner som setter dagsorden innen byutvikling og urban design. Vi mener NUDA er den perfekte partner. NUDA utfyller vår kompetanse og kunnskap, og sammen kan vi styrke arbeidet med å fremme bærekraftig utvikling i de større byene, sier Berthold Velthuis, markedsdirektør i Philips Lighting i Norden.

Store planer for 2011

Philips er en naturlig partner for NUDA, siden lys er ett av de viktigste verktøyene i utformingen og utviklingen av byrommet.

- Byutvikling og belysningsdesign får ikke den oppmerksomheten som det burde hatt. Når politikere diskuterer bærekraftighet glemmer de ofte hvor viktig utformingen av byrommet er for energibruk og hvordan vi innbyggere bruker byene. Potensialet for å bedre klimaet, sikkerheten og velvære gjennom intelligent urban design er stor, og belysning er en viktig del av dette bildet, sier Odd Arne Blindheim, styreleder i NUDA og administrerende direktør i Ability Consulting & Ability Investment & Venture.

Presidenten i NUDA, Håkon Iversen, legger til:

- For NUDA er samarbeidet med Philips en god måte å påvirke både en stor leverandør og markedet. Philips ubestridte rolle som den ledende leverandøren av belysningsløsninger på det globale markedet, samt selskapets miljøengasjement, passer godt med vårt mål om å levere kunnskap og kvalitet til våre kunder og medlemmer.

NUDA Organisasjonen ble etablert i 2005 med den hensikt å posisjonere urban design som en integrert del av byutviklingen i Norden. Fordelen med å integrere urban design er det sosiologiske aspektet ved infrastrukturen, som gjør at innbyggernes vaner og preferanser blir tatt i betraktning i utformingen. Andre aspekter er viktigheten av grønne og mer energieffektive løsninger.

Samarbeidet mellom Philips og NUDA vil resultere i flere konkrete tiltak i 2011. Philips vil støtte ”NUDA Design Award” på den årlige NUDA-konferansen, en pris som blir gitt til en anerkjent lysdesigner, innovatør eller arkitekt. I tillegg vil Philips og NUDA starte en belysningskonkurranse blant nordiske studenter. Her vil utvalgte studenter få muligheten til å utvikle belysningsdesign-konsepter i et profesjonelt miljø. Studenter spiller en viktig rolle i fremtidens belysningsdesign. Philips støtter denne utviklingen gjennom belysningskonkurransen og ved å fremme globale muligheter for talentfulle studenter.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Nordics
Tel.: + 46 702 04 22 18
E-post: pia.lindhe@philips.com

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et vidtspennende konsern innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger med mennesket i sentrum, basert på grunnleggende kunnskap om forbrukeren og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 119 000 ansatte i mer enn 60 land verden over. Med en omsetning på EUR 25.4 mrd. i 2010, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen flat-TV, barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannpleie. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.no/nyheter

Om NUDA

NUDA står for Nordic Urban Design Association og ble grunnlagt I 2005. Hensikten med organisasjonen er å fremme og støtte talenter innen urban design og bygge kunnskap på nordisk nivå. Hvert år arrangerer NUDA en NUDA-konferanse, NUDA-seminarer og sommerskoler. NUDA er en selvstendig organisasjon med arkitekter, urbane designere og byplanleggingsstudenter som medlemmer. Mer informasjon om NUDA finnes på: http://www.nuda.no/