Kast lys over årets mørkeste dag: Wake-up Light – et lys i mørket

desember 21, 2010

I dag, 21.desember, er årest mørkeste dag. Mange nordmenn strever ekstra mye med å komme opp seg opp av sengen nå for tiden. Er man omringet av mørket trenger kroppen litt ekstra hjelp for å forstå at dagen har begynt. Ved hjelp av morgenlampen Philips Wake-up Light våkner du av lys istedenfor lyd, noe som gjør at du blir mye piggere om morgenen.

- Vi gjennomfører årlig en nordisk undersøkelse* for å få et innblikk i menneskers oppvåkningsvaner. Det viser seg at halvparten av alle nordmenn har problemer med å stå opp om morgenen nå på vinteren. Forskning rundt lysets påvirkning på oss viser derimot at det slettes ikke ikke behøver å være slik, forteller Max Hellström, PR-manager hos Philips Consumer Lifestyle.

Wake-up Utfordrer mørket i Longyearbyen

Årets mørkeste dag i store deler av Norge nærmest lysner i forhold til hvordan beboerne på Longyearbyen har det.

– Vi utsetter akkurat nå Wake-up Light for den ultimate testen. I flere måneder vil 200 personer fra Longyearbyen på Svalbard teste lampen. De første resultatene viser at 76 prosent av beboerne synes det er lettere å stå opp om morgenen. Og dette handler om mennesker som lever i totalt mørke flere måneder hver eneste vinter, sier Hellström.

Daniel Adams, som er lysekspert hos Philips, forteller følgende om undersøkelsen:

- Philips gjennomfører feltstudien for å få empiriske bevis på det som vitenskapen har kjent til i århundrer, nemlig at vi trenger lys for å fungere optimalt. Når vi våkner uten lys produserer ikke kroppen nok ”våkenhormoner”, noe som gjør at de fleste føler seg litt slappe. Med Wake-up Light har vi nå empiriske bevis på at en simulert soloppgang hjelper deg med å våkne mer skånsomt og naturlig.

Vil du vite mer om forholdene i Longyearbyen?
En helt ny film med testpersonene av Wake-up Light finnes på YouTube. Du kan også besøke www.philips.no/wakeup for mer informasjon, eller Facebook.

* Undersøkelsen (Morgenbarometeret) er utført av SnabbaSvar i Danmark, Finland, Norge og Sverige i juni 2010. I Norge deltok 1 053 personer.

For bilder, tester og produktinformasjon,kontakt Nora Aspengren, Geelmuyden.Kiese,
på telefon +47 90 63 60 63 eller e-post nas@geelmuyden-kiese.no

For mer informasjon om Morgenbarometeret, om feltstudien på Svalbard, eller om Philips Consumer Lifestyle, kontakt Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller
e-post max.hellstrom@philips.com