De første resultatene fra den største Philips Wake-up Light-undersøkelsen er klare: Wake-up Light får en mørklagt by til å våkne

november 26, 2010

Philips gjennomfører for tiden den største feltstudien av morgenlampen Wake-up Light i Longyearbyen på Svalbard. Longyearbyen er et ekstremt sted på mange måter, ikke minst på grunn av den totale mørketiden som kommer hver vinter.

- Vi ville teste Wake-up Light under de mest ekstreme forholdene som finnes, sier Max Hellström, PR Manager hos Philips Consumer Lifestyle. Da kunne vi ikke funnet et mer passende sted en Longyearbyen, en by som nå er mørklagt 24 timer i døgnet.

De første resultatene er klare
Feltstudien vil pågå ut året, men allerede etter de to første ukene har 115 av de totalt ca. 200 personene som tester Wake-up Light, gitt tilbakemeldinger på hvordan de opplever forskjellen mellom å våkne til lys i stedet for lyd. Resultatene er overbevisende! 78 prosent av de som før undersøkelsen uttalte at de hadde problemer med å komme seg opp av sengen*, sier nå at det er lettere å stå opp. Og det er ikke bare de voksne som liker å våkne til lyset - hele 74 prosent av de med barn i skolealder, sier at Wake-up Light gjør det enklere å få barna ut av sengen om morgenen.

-Tidligere studier har vist lignende tall, men dette er første gangen vi gjennomfører en feltstudie over så lang tid, og med så mange testpersoner, sier Hellström. De første resultatene beviser at Wake-up Light får mennesker som bor i totalt mørke til å våkne lettere som følge av lyset fra lampen.

Daniel Adams, som er lysekspert hos Philips, sier følgende om undersøkelsen:
- Philips gjennomfører feltstudien for å få empiriske bevis på det som vitenskapen har kjent til i århundrer, nemlig at vi trenger lys for å fungere optimalt. Når vi våkner uten lys produserer ikke kroppen nok ”våkenhormoner”, noe som gjør at de fleste føler seg litt slappe. Med Wake-up Light har vi nå empiriske bevis på at en simulert soloppgang hjelper deg med å våkne mer skånsomt og naturlig.

Vil du vite mer om forholdene i Longyearbyen?
En helt ny film med testpersonene av Wake-up Light finnes på YouTube. Du kan også besøke www.philips.no/wakeup for mer informasjon, eller Facebook.

* Spørreundersøkelse utført av Opinion Matters i september 2010.

For bilder, tester og produktinformasjon, kontakt Nora Aspengren, Geelmuyden.Kiese,
på telefon +47 90 63 60 63 eller e-post nas@geelmuyden-kiese.no

For mer informasjon om Philips Consumer Lifestyle, kontakt Max Hellström, PR-manager,
på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com