NordLED setter fremtidens belysning på agendaen

november 11, 2010

I dag åpner Nord-Europas største belysningskonferanse – NordLED – i Tivoli Kongressenter, København. Eksperter fra inn- og utland vil ha fokus på bruken av LED – teknologien bak fremtidens belysning. Stadig flere har allerede omfavnet LED, da lyskilden sparer energi og gir mulighet for å bruke lys på nye måter som kan forbedre hverdagslivet. Den nordiske belysningskomiteen – Nordlys – arrangerer konferansen, der Philips er hovedsponsor.

I fremtiden vil interiørdesign også omfatte belysningsløsninger som automatisk justerer styrke og farge etter behov og stemning. Resultatet blir et sunnere arbeidsmiljø, økt læring i skolene, bedre sikkerhet langs veiene, og en behagelig følelse hjemme. Spådommen kommer fra Philips, som understreker at dette ikke bare er science fiction. LED-teknologi har vært gjennom en rivende utvikling og tilbyr allerede belysningsløsninger av ypperste kvalitet, som omfavnes av stadig flere mennesker.

“Gjennom de siste ti årene har utviklingen av LED-teknologi virkelig skutt fart. Derfor er vi nå i stand til å tilby LED-løsninger som tilfredsstiller nåtidens, så vel som fremtidens behov, og som gir økt velvære i hverdagen. Hos Philips er vi ikke i tvil når vi sier utviklingen vil fortsette og at LED er fremtiden”, sier Morten Felding, Philips Lighting Chairman Nordic.

Fremtidens belysning – LED – er akkurat hva årets NordLED-konferanse handler om. Konferansen vil foregå i København over de neste to dagene. Her vil et av temaene være hvordan LED kan integreres i dagens belysningsdesign.

Godt lys til de ansatte med en energieffektiv løsning
Etter mange år på Ryen i Oslo flyttet Philips Norge nylig til nye lokaler i Helsfyr Atrium i Oslo. I flere år var Philips Norge i prosess for å finne egnede og attraktive lokaler. Fasiliteter tilpasset fremtiden med fremtidsrettede løsninger har vært elementer som gjorde at valget falt på Helsfyr Atrium.

”Minimum lysmengde” på en arbeidsplass skal i henhold til lyskultur være 500 lux i sentrum av pulten. Generelt oppfattes dette av den enkelte bruker ofte som altfor lite lys. Det er derfor viktig å finne energibesparende løsninger som hever lysnivået uten å forbrenne mer energi enn nødvendig. Philips Norges lokaler skal være et prakteksempel på hvordan belysning kan brukes for å skape et godt visuelt uttrykk, og et godt arbeidsmiljø med energieffektive løsninger.

I Philips Norges nye lokaler er lysnivået vesentlig høyere enn hva minimumskravet tilsier. Alle ansatte får en lysmengde på om lag 1000 lux ned på pulten. Ganger og møterom er godt belyst. Investeringene vil likevel betale seg tilbake i løpet av tre år, gjennom energibesparende løsninger. Det er montert armaturer over hver arbeidsplass, og samtlige armaturer i kontorlokalene har egne sensorer. Slik legges det til rette for automatisk lysstyring, som justerer både for dagslys og for tilstedeværelse. Frank Brenn forteller: ”Et møterom er brukt 25-30 prosent av selskapets åpningstid. Hver enkelt arbeidsplass har i gjennomsnitt 40-50 prosent belegg. Man sparer fort betydelig med energi dersom lyset slår seg av når et område blir tomt for folk eller justerer seg ned om dagslyset er sterkt. Sammenlignet med andre relativt gode løsninger sparer vi opptil 50 prosent energi og mot en gammel installasjon opptil hele 82 prosent.”

Kombinasjonen av Philips Luxspace Compact LED, Philips Spot LED III og Philips Savio, Celino og Arano-armaturer med ECO-lysrør, samt styring og belysningskontroll i alle armaturer, gir laveste mulige energiforbruk per kvadratmeter. God, energieffektiv belysningskontroll gir kostnadsbesparing, men også et godt og produktivt arbeidsmiljø.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Nordics
Tel.: + 46 702 04 22 18
E-post: pia.lindhe@philips.com

Mer om NordLED

I dag og i morgen finner LED-konferansen sted i København. Konferansens hovedfokus vil være LED-teknologi, LED & design, samt fordelene og potensialet i LED-løsninger – inkludert valget av energieffektive belysningsløsninger. Rogier van der Heide, Chief Design Officer, Kees van der Klauw, Technology Manager & Chief Architect og Harry Verhaar, Director of Energy & Climate Change – som alle er en del av Philips Lighting – er blant foredragsholderne ved årets konferanse. NordLED arrangeres av Den nordiske belysningskomiteen – Nordlys. Som markedsleder på LED, er Philips hovedsponsor av årets NordLED..

Om Philips LED-pærer

LED-pærer kjennetegnes av sin kompakte form, som gir store muligheter for å ta dem i bruk i en rekke kreative løsninger. Philips LED-pærer kommer i utallige farger og toner, som gjør de ideelle for å skape den rette stemningen, det riktige lyset og økt velvære i et rom. LED-pærene fra Philips har lang levetid og kan redusere kostnadene med opptil 90 prosent sammenlignet med de gamle glødepærene. Dette gjør LED til det rette valget med tanke på miljø, og pærene kan gi betydelige reduksjoner av strømutgiftene..

Om Philips

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et vidtspennende konsern innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger med mennesket i sentrum, basert på grunnleggende kunnskap om forbrukeren og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 118 000 ansatte i mer enn 60 land verden over. Med en omsetning på EUR 23 mrd. i 2009, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen flat-TV, barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannpleie. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.no/nyheter.