Philips Wake-up Light – en lysere start på dagen

november 5, 2010

Solen glimrer med sitt fravær, og vintermørket står for døren.  For noen er dette verre for enn andre. For eksempel hvis du bor der solen ikke står opp på flere måneder. Eva Grøndal er en av få som faktisk er født i Longyearbyen på Svalbard. Hun flyttet siden til fastlandet, men i 2008 valgte hun å bosette seg i Longyear byen igjen. – Bor du her så klager du ikke på været – og ikke på mørket, sier Eva Grøndal. Men det er klart det er en utfordring å komme seg ut av sengen når det er mørkt døgnet rundt.

Eva er en av rundt 200 personer som de neste par månedene skal teste Phillips Wake-up Light. Målet er å finne ut om det å simulere soloppgangen gjør det lettere å komme seg opp under slike ekstreme forhold – med totalt mørke i flere måneder.

– Bor man her kan man ikke ha anlegg for vinterdepresjon, men samtidig er det veldig deilig når solen endelig kommer tilbake i slutten av februar. Og mørketiden gjør morgenene ekstra vanskelige, så jeg håper virkelig at Wake-up Light fungerer for meg, sier Eva Grøndal.

– Vi vet at det er mer naturlig og behagelig å våkne av lys enn av lyd, forteller Max Hellström, PR Manager Philips Consumer Lifestyle. Men vi har aldri testet Wake-up Light på så mange personer samtidig, i deres egne hjem, under så ekstreme forhold og over så lang tid. Dette er virkelig den ultimate testen for vår Wake-up Light.

Vekkerklokke med lys
De aller fleste synes det er enklere å komme seg opp av sengen om sommeren, og føler at de har mer energi i kroppen. Wake-up Light imiterer den effekten som oppstår om sommeren gjennom å lyse opp soverommet en halvtime før du skal stå opp. Lyset blir gradvis sterkere, og setter dermed i gang kroppens fysiske oppvåkningsprosess. Lyset stimulerer hjernen til å produsere energihormonet kortisol. På et angitt tidspunkt spilles det av selvvalgt lyd som på en behagelig måte vekker deg til en ny dag.

Våkne opp til dine favorittlyder
Nytt i år er at du kan tilpasse oppvåkningsprosessen ved hjelp av lyd og musikk, via USB. På det medfølgende USB-minnet finnes fire ulike, behagelige vekkingslyder og innebygget i lampen finnes det også en FM-radio. Vil du bytte ut lyd kan du enkelt legge inn egne lydfiler eller laste ned gratis fra Philips sine hjemmesider. Du kan velge mellom å våkne på den afrikanske savannen, i klosterets morgenro eller få feriefølelsen i det romantiske Paris.

– Med nye Wake-up Light kan du våkne til dine egne favorittlyder. Og vil du unne deg å ligge litt lenger om morgenen, så trenger du bare å banke forsiktig på overflaten til Wake-up Light for å starte den smarte slumre-funksjonen. Gjør noen litt piggere i vinter ved å gi bort en sol i form av Wake-up Light, avslutter Max Hellström.

Philips Wake-up Light HF3485 er tilgjengelig hos utvalgte elektronikkforhandlere. Veiledende utsalgspris er 1 199 kr.

For bilder og mer informasjon om Philips Wake-up Light, klikk her.
For mer informasjon om Philips kampanje Wake Up the town, klikk her.
Følg kampanjen og møt innbyggerne i Longyearbyen på Facebook, klikk her.

For bilder og tester til media
, vennligst kontakt Nora Aspengren, Geelmuyden.Kiese, på telefon +47 90 63 60 63 eller e-post nas@geelmuyden-kiese.no

For mer informasjon om Philips Consumer Lifestyle, vennligst kontakt Max Hellström, PR-manager, på telefon
 +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com