Wake up the town: Philips utfordrer mørket i Longyearbyen

oktober 21, 2010

Med høsten og vinteren kommer kalde, mørke og korte dager. For innbyggerne i Longyearbyen på Svalbard står den mørkeste tiden av året for døren, da solen blir helt fraværende i flere måneder. For å hjelpe disse personene med å komme seg opp om morgenen, lanserer nå Philips kampanjen – Wake up the town.

– Vi nærmer oss den tiden av året hvor mange av oss har vanskeligst for å stå opp om morgenen. Problemet er det samme i hele Norden, men utfordringen blir betydelig større for dem som ikke får se solen på flere måneder, sier Max Hellström, PR-manager, Philips Consumer Lifestyle.

Kampanjen Wake up the town pågår fra oktober til desember. I løpet av denne tiden får nærmere 200 utvalgte testpersoner mulighet til å våkne til lys med Philips Wake-Up Light. Deres erfaringer og opplevelser kommer til å dokumenteres i en serie filmer gjort av dokumentar/regissør Doug Pray. På kampanjesiden www.philips.com/wakeup eller på Facebook får du mulighet til å følge kampanjen dag for dag.

Ser lyst vinteren
I de foreløpige undersøkelsene* som er gjort blant innbyggerne i Longyearbyen sier hele 72 prosent at de har vanskeligheter med å komme opp av sengen under den mørkeste tiden på året, men de er likevel håpefulle. 94 prosent tror at Philips Wake-Up Light kommer til å ha en positiv innvirkning på deres oppvåkning.

– Det er nå utfordringen begynner. Vi skal få innbyggerne i Longyearbyen til å våkne uthvilt, og på den måten forhåpentligvis til og med få dem til å føle seg bedre hele dagen, avslutter Max Hellström.

Slik fungerer Philips Wake-Up Light
Wake-Up Light imiterer effekten som oppstår når solen står opp om sommeren, og vekker oss på en naturlig måte. Lys reduserer kroppens produksjon av stoffet melatonin, som er vårt naturlige søvnhormon. I løpet av de mørkere periodene av året produserer kroppen mer melatonin, noe som påvirker blant annet appetitten og energinivået vårt negativt. Med lys kan vi balansere produksjonen, og dermed føle oss bedre hele dagen.

Wake-Up Light lyser opp soverommet en halv time før du skal våkne. Lyset blir gradvis sterkere og setter da i gang kroppens fysiske oppvåkningsprosess. Lyset stimulerer hjernen til å produsere energihormonet kortisol. Ved et angitt tidspunkt spilles en selvvalgt lyd som på en behagelig måte vekker deg til en ny dag.

* Undersøkelsen omfattet 115 innbyggere (tilsvarende 6,5% av befolkningen) i Longyearbyen. Undersøkelsen ble utført av Opinion Matters i løpet av september 2010.

Fakta om Longyearbyen:
  • Longyearbyen er på Svalbard (78°N og 16°Ø)
  • Longyearbyen har en befolkning på 1 800 innbyggere, og er det nordligste samfunnet med over 1 000 innbyggere
  • I Longyearbyen  finnes den nordligste skolen, bankautomaten, puben, matbutikken, kunstgalleriet og den nordligste kinoen
  • Gjennomsnittstemperaturen i august er 6°c, og -13°c i januar
  • Gjennomsnittstallet for antall soltimer i august er 24, antall soltimer i januar er 0

For mer informasjon om Philips Wake-Up Light, klikk her.
Følg kampanjen og møt innbyggerne i Longyearbyen på Facebook, klikk her.

For bilder og tester til media, kontakt Nora Aspengren, Geelmuyden.Kiese, på telefon +47 90 63 60 63 eller e-post nas@geelmuyden-kiese.no

For mer informasjon om Philips Consumer Lifestyle, kontakt Max Hellström, PR-manager, på telefon
 +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et selskap med stor variasjon innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom tidsriktige innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger basert på kundeinnspill og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 118 000 ansatte i mer enn 60 land verden over. Med en omsetning på EUR 23 mrd. i 2009, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen flat-TV, barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannhygiene. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.com/newscenter..