FORSKNING PÅ BRYSTKREFT GIR RESULTATER

På tross av store fremskritt mener Philips at det må satses mer

oktober 14, 2010

Brystkreft er den vanligste kreftsykdommen hos kvinner og antallet berørte vokser stadig. Prognosen er imidlertid god ved tidlig oppdagelse av kreften, men det er fortsatt behov for mer forskning. Philips satser stort på forskning innen medisinsk teknologi, og ca. 7 milliarder kroner dedikeres årlig til dette formålet.

Et resultat av forskningen innen MRI og forbedring av brystkreftdiagnostikk er utviklingen av MammoTrak. MammoTrak er et spesialtilpasset pasientbord med dedikert utstyr for MR-undersøkelser av bryst, og som bidrar til å gjøre visse typer brystkreftundersøkelser mer effektivt og samtidig gi bedre og sikrere diagnostikk og behandling.

Philips har bred og lang erfaring innen mammografi og annen medisinsk teknologi som brukes for å oppdage kreft. Det er fortsatt et stort behov for mer utvikling og forskning, derfor investerer Philips Healthcare 9 prosent av omsetningen sin hvert år i medisinsk forskning.

Takket være forskningens fremskritt innen både diagnostikk og behandling blir i dag 80 prosent av de kvinner som er blitt berørt av brystkreft friske. Philips tilbyr helhetsløsninger innen MR, som er en effektiv teknologi for å oppdage brystkreft. MR er en mer sensitiv metode sammenlignet med vanlig mammografi, og kan brukes for å kunne forsikre seg om at det ikke finnes svulster i brystet.

- Philips har et mål om å forbedre menneskers helse og velvære, og for å nå dit er vårt bidrag til forskning og utvikling av medisinsk teknologi helt avgjørende. Utviklingen av vår MammoTrak er et eksempel på utviklingsarbeidet vi gjør for kvinner og deres helse, sier Thor-Harald Kloever, ansvarlig for Philips Healthcare i Norge.

MammoTrak spesialtilpassede pasientbord for MR-undersøkelser av bryst er unik på markedet. Med MammoTrak kan man utføre raskere pasientbytter, ved at neste pasient kan forberedes mens den foregående undersøkes, noe som effektiviserer behandlingen betraktelig. Med MammoTrak blir også undersøkelsen og behandlingen mer skånsom for pasienten.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Käthryn Cars
Corporate Communications, Norden
E-post: kathryn.cars@philips.com.

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et selskap med stor variasjon innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom tidsriktige innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger basert på kundeinnspill og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 116 000 ansatte i mer enn 60 land verden over. Med en omsetning på EUR 23 mrd. i 2009, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen flat-TV, barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannhygiene. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.com/newscenter..

Om Rosa Sløyfe-aksjonen 2010

Rosa sløyfe-aksjonen pågår i hele oktober.  Gjennom hele måneden settes brystkreftsaken i fokus gjennom ulike arrangementer landet rundt.

1 av 12 kvinner i Norge vil utvikle brystkreft i løpet av livet.  Det vil si at nærmere 2 800 kvinner får diagnosen hvert år.  Takket være forskning overlever stadig flere, men videre forskning er nødvendig for å redde anda flere. Pengene som samles inn går til forskningsprosjekter på brystkreft og andre brystkreftrelaterte prosjekter.  10 % av midlene som samles inn blir i år øremerket et prosjekt for tidlig oppdagelse av brystkreft i Peru.

I Norge har vi markert Rosa sløyfe siden 1999. Foreningen for brystkreftopererte og Kreftforeningen står sammen om markeringen.

Les mer om Rosa sløyfe-aksjonen på www.rosasloyfe.no