Ti finalister er klare: Hvem blir den neste Ridley Scott?

september 1, 2010

Den danske kortfilmen ”Tell It Your Way” kjemper for Skandinavisk filmindustris ære i Philips’ internasjonale kortfilmkonkurranse. Vinneren får mulighet til å jobbe for den legendariske filmregissøren Ridley Scott.

- Jeg er utrolig glad for at vi har gått videre i konkurransen. Utgangspunktet vårt var å skape et forvridd univers som drar tilskueren til seg. Inspirasjonen til ”Honeymoon” kommer fra noen små byer på den danske landsbygden og noen eksentriske skikkelser som vi har møtt der. Vi hadde ikke noe budsjett til prosjektet, men vi fikk samlet sammen et team som stilte opp likevel. Filmen utspiller seg i stor grad på favorittkafeen vår, et lite mørkt lokale med noen gamle foto på veggene, men med utmerket kaffe, sier Torben Bech. Han har regissert den danske kortfilmen ”Honeymoon” som har gått videre til finalen i konkurransen.

Det eneste norske bidraget gikk ikke videre fra den innledende runden.

Stem på din favoritt
De ti beste filmene skal nå bli til fem, og filmentusiaster inviteres til Youtube for å stemme frem sin favoritt. De fem filmene som får flest stemmer innen midnatt 5. september kommer med i den avsluttende finalen. Av disse fem finalistene vil Ridley Scott selv kåre vinneren 21. september.

En scene fra "The Gift" av Carl Erik Rinsch, en av filmene som har deltatt i Philips sin globale kortfilmkonkurranse, Tell It Your Way.

Ridley Scott selv kåre vinneren 21. september.
Konkurransen ”Tell It Your Way” gir unge, ambisiøse filmskapere muligheten til å vise seg fram, og vinneren får en ukes praksis ved kontoret til Ridley Scott Associates (RSA).

Over 600 bidrag
Av 600 filmer gikk 306 videre fra første omgang, blant disse ett norsk og syv svenske bidrag. Likevel måtte de norske og svenske deltakerne se seg forbigått av danske Torben Bech og filmen ”Honeymoon”.

I ”Tell It Your Way” ble deltakerne bedt om å lage en kortfilm på inntil tre minutter. Dialogen i alle filmene skulle være felles, og bestå av de seks samme replikkene. Ordvekslingen er den samme som ble brukt i filmen som Philips Cinema vant en Cannes Lion for, den gang regissert av RSA-regissørene Carl Erik Rinsch, Greg Fay, Johnny Hardstaff, Jake Scott og Hi-Sim.

Fakta:

• ”Tell it Your Way” er en internasjonal filmkonkurranse for amatørfilmskapere.
  • Konkurransen gikk i år ut å lage en film på inntil tre minutter, basert på seks replikker som var forhåndsbestemt av Philips.
  • Mer enn 600 filmskapere deltok i konkurransen, blant disse 12 filmer fra Norden.
  • Vinneren kåres av Ridley Scott som blant annet har regissert filmene Alien (1979), Blade Runner (1982) og Gladiatoren (2000).

Lenker:

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Max Hellström, PR manager i Philips Consumer Lifestyle
Mob: +46 708 32 21 05
E-mail: max.hellstrom@philips.com

For bilder og liknende, vennligst kontakt:
Nora Aspengren i Geelmuyden.Kiese
Mob: 90 63 60 63
E-mail: nas@geelmuyden-kiese.no

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et selskap med stor variasjon innen helse- og livsstilsprodukter, med fokus på å forbedre menneskers liv gjennom tidsriktige innovasjoner. Som en ledende aktør innen helse, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i brukervennlige løsninger basert på kundeinnspill og i samsvar med varemerkeløftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Nederland og Philips har 116 000 ansatte i mer enn 60 land verden over. Med en omsetning på EUR 23 mrd i 2009, er selskapet markedsledende innen medisinsk diagnostikk, akutt behandling og pasientovervåkning, energieffektive- og nye lysløsninger samt forbrukerelektronikk og livsstilsprodukter for personlig pleie. I tillegg har Philips en sterk posisjon innen flat-TV, barbering og annen velvære for menn, bærbar underholdning og tannhygiene. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.com/newscenter..