Philips lanserer Philips Livable Cities Award: En konkurranse med formål om bedre helse og økt velvære for folk bosatt i byer

juni 7, 2010

Royal Philips Electronics lanserer i dag Philips Livable Cities Award, et initiativ for å fremme praktiske, oppnåelige ideer som bidrar til bedre helse og velvære for folk bosatt i byer. Enkeltpersoner, foreninger, organisasjoner og selskaper er velkommen til å delta i konkurransen, som har en samlet premiepott på nærmere 125,000 euro.

Målet med initiativet er å utvikle enkle løsninger på de komplekse utfordringene som mange møter daglig.

- Philips arbeider globalt med utfordringene knyttet til omsorg for eldre, behovet for trygghet og håndtering av helse i et urbant samfunn. Derfor forstår Philips godt de utfordringene som moderne bymiljø står ovenfor, sier Gottfried Dutiné, styremedlem i Philips og direktør for innovasjon og marked. - Ved hjelp fra internasjonalt anerkjente eksperter innenfor temaet urbant samfunn, håper vi at Philips Livable Cities Award vil inspirere til enkle og oppnåelige ideer fra våre lokalsamfunn som kan bidra til å bedre helse og velvære for borgerne.

Vinneren av den beste ideen, uavhengig av kategori, får en premie på 75,000 euro. I tillegg deles det ut to priser à 25,000 euro i de to kategoriene som ikke vinner hovedpremien. Kriteriene bestemmes av et internasjonalt panel av eksperter som ledes av Richard Florida, forfatter av “The Great Reset”, direktør ved Martin Prosperity Institute og professor ved Rotman School of Management, University of Toronto.

Det er tre ulike priskategorier:

Velvære utendørs: initiativet skal bidra til å bygge byens identitet, skape tilhørighet og få byens borgere til å føle seg trygge når de beveger seg rundt i byen.

Uavhengige eldre: initiativet skal hjelpe det økende antallet av enslige eldre til å føle seg trygge og vel i byen, og gi bedre tilgang til helsetjenester.

Sunn livsstil hjemme og på jobb: initiativet skal fremme god helse, en sunn kropp og en sunn sjel, enten via omgivelsene eller gjennom andre nødvendigheter som trening, søvn og kosthold.

Mer informasjon om kriterier for deltagelse og levering av bidrag til Philips Livable Cities Award er å finne på www.philips.com/because.

Frist for innlevering er 28. oktober 2010 kl 1700.

Vinnerne vil bli annonsert under en prisseremoni som finner sted i april 2011.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Nordics
Tel: + 46 702 04 22 18
E-post: pia.lindhe@philips.com

Nederlandske Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et allsidig helse- og velvære firma  med fokus på å forbedre folks liv gjennom innovasjon. Selskapet er global markedsleder innen helse, livsstil og belysning, og integrerer Philips teknologi og design i folkelige løsninger, basert på løftet til kunden om brukervennlige løsninger og innsikt i kundens behov. Bedriften har ca. 116 000 ansatte i mer enn 60 land. Med et salg på 23 milliarder euro i 2009, er selskapet markedsleder innenfor hjertestansapparater, akutt pleie og hjemmehelsetjenester og energieffektive belysningsløsninger, så vel som livsstilsprodukter for personlig velvære og nytelse. Selskapet har også en sterk markedsposisjon innen flatskjerm-TV, mannlige barbering og pleie, mobil underholdning og munnhelsetjenester.